Wiele lat przed tym, jak Steve Bannon uczynił z Breitbart.com jedno z czołowych nazwisk w polityce online i doprowadził do ostatnich miesięcy zdumiewającego niepokoju prezydenckiego Donalda Trumpa, był tylko facetem, który pomagał kolesiom oszukiwać w grach wideo.
Jego doświadczenie w pomaganiu graczom w poruszaniu się w zmyślonych realiach, w których wszystkie wiadomości są fałszywe, a wszystkie fakty są alternatywne, pomogło mu stworzyć kampanię, która wywróciła i zmieniła rzeczywistość.
Ale ucieczka Bannona do Białego Domu nie miałaby miejsca, gdyby nie lekcje, których nauczył się jako wiceprezes International Gaming Entertainment, jak twierdzi Joshua Green w swojej nowej książce „Devil’s Bargain: Steve Bannon, Donald Trump i Szturm na prezydencję”.
Przeczytaj także: Pochwała Bannona przez Trumpa daje Twitterowi chichot: „Haha, boisz się, że cię wyrzuci”
Założona przez Brocka Pierce’a, byłą dziecięcą gwiazdę sławy „Mighty Ducks”, IGE była zasadniczo pośrednikiem w głównych grach, takich jak „World of Warcraft”.
Jak wyjaśnił Green, firma z siedzibą w Hongkongu specjalizowała się w „hodowli złota”, w której gracze gromadzili „cyfrowe łupy”, takie jak zbroje, złoto i broń, aby sprzedawać je graczom wciągających gier, takich jak „WoW”. Następnie sprzedawałby ten wyimaginowany łup klientom, którzy płacili prawdziwą gotówką.
To prawie idealna metafora sposobu, w jaki kampania Trumpa wykorzystywała fikcję (jak pogląd, że prezydent Obama nie urodził się w Stanach Zjednoczonych), aby osiągnąć realne korzyści materialne (jak wygranie prezydentury).
Kiedy Bannon dołączył do IGE w połowie 2005 roku, „próbował przenieść uprawę złota na skalę przemysłową, budując łańcuch dostaw nisko opłacanych chińskich pracowników, którzy grali w „World of Warcraft” na ciągłe, rotacyjne zmiany, walcząc z potworami i smokami w celu produkcji stały strumień wirtualnych towarów” – twierdzi Green. Ci gracze zarabiali zaledwie 25 centów za godzinę w czymś, co New York Times nazwał „wirtualnymi warsztatami”.
Firma IGE miała następnie sprzedawać akcesoria WoW zachodnim graczom po marży. Pomimo działania w szarej strefie między studiami gier a ich klientami, plan IGE wydawał się niezawodny. Bannon otrzymał 60 milionów dolarów na finansowanie operacji, prowadzonej przez Goldman Sachs.
Jednak twórca „World of Warcraft” Blizzard Entertainment i armia pełnych pasji fanów gry szybko odsunęli się od planów biznesowych IGE.
„Blizzard, pod presją swoich klientów, zaczął zamykać konta podejrzanych hodowców i sprzedawców złota” – napisał Green. W ciągu czterech tygodni na początku 2006 roku zlikwidowano 800 rachunków zajmujących się hodowlą złota powiązanych z IGE. Po tym, jak wściekły fan z Florydy złożył pozew przeciwko IGE za „znaczne pogorszenie” zbiorowej przyjemności z gry, IGE znalazła się w trybie kryzysowym. Pierce został wyrzucony, a Bannon został mianowany CEO pod nowym szyldem firmy, Affinity Media.
Przeczytaj także: Steve Bannon obiecuje „Idzie na wojnę o Trumpa” i wraca do Breitbarta
Jednak krach IGE okazałby się nieoceniony dla Bannona, który posuwa się do przodu.
„Bannon był zachwycony tym, co odkrył, próbując zbudować biznes: świat podziemny, o którym istnieniu nie wiedział, zaludniony przez miliony młodych mężczyzn (większość graczy to mężczyźni), którzy znikali na kilka dni, a nawet tygodni alternatywne rzeczywistości” – napisał Green.
Wykorzystał tę wiedzę jako prezes Breitbart News, celując w „zmotywowanych graczy i użytkowników forów dyskusyjnych” witryn zaśmieconych okrzykami „Make America Great Again”, takich jak 4chan, 8chan, Reddit. Dogłębna wiedza Bannona na temat entuzjazmu graczy bezproblemowo przełożyła się na politykę, gdzie był w stanie „zorganizować internetowe armie trolli i aktywistów, którzy opanowali politykę narodową i pomogli dać początek Donaldowi Trumpowi”.
Przeczytaj także: Michael Rapaport przewiduje kolejne odejścia z Białego Domu po Steve’ie Bannonie Ousterze (wideo)
Odrodzenie Breitbarta pod rządami Bannona – i niezachwiane poparcie strony ze strony kandydata GOP – przykuło uwagę Trumpa. Bannon został powołany na pokład jako dyrektor generalny kampanii Trumpa w sierpniu zeszłego roku, gdzie wykorzystał lekcje, których po raz pierwszy nauczył się w IGE i przeniósł się do Breitbart, aby pobudzić ogromną liczbę obserwujących Trumpa w Internecie. Wiesz, jak potoczyła się reszta.
Tuż po wyborze Trumpa Washington Post zacytował jednego z nich: „Właściwie wybraliśmy mema na prezydenta”. Deklaracji tej towarzyszył wizerunek żaby Pepe, symbol rasistowskiego prawicowego trollingu.
Źródło : https://www.thewrap.com/how-world-of-warcraft-propelled-steve-bannon-to-the-white-house/