W świecie gier wideo związek pracowników zespołu deweloperskiego Świat Warcrafta wyznacza znaczący punkt zwrotny. Związek ten, liczący około 500 członków, powstał pod egidą: Pracownicy komunikacji Ameryki. Następuje to po burzliwym okresie Activision-Blizzardnaznaczony zarzutami niewłaściwego zachowania i masowymi odejściami w 2021 r.
Kwestie prawne Activision-Blizzard
Utworzenie związku odbywa się w kontekście procedury prawne ważne dla Activision-Blizzard. W 2022 roku firma zawarła pozew o molestowanie seksualne na kwotę 18 milionów dolarów z firmą Komisja ds. Równych Szans w Zatrudnieniu. W następnym roku kolejna sprawa dotycząca praw obywatelskich w Kalifornii również została rozstrzygnięta na kwotę 54 milionów dolarów, a kolejne 47 milionów przeznaczono na wsparcie dla pracowników.
Pomimo tych przepisów wyciągnięte wnioski wskazywały, że nie doszło do „systemowego molestowania ani powtarzających się praktyk molestowania ze względu na płeć”. Były dyrektor generalny Bobby Kotick kontrowersyjnie reagował na skargi pracowników, opisując sytuację jako „agresywną” próbę destabilizacji firmy.
Przejście do nowego kierownictwa rozpoczęło się wraz z przejęciem przez Microsoft, torując drogę do znaczącej ewolucji stosunków roboczych w Activision-Blizzard.
Wpływ przejęcia przez Microsoft
Po przejęciu firmy Microsoft kilku pracowników firmy Świat Warcrafta wyraziło, że miało to pozytywny wpływ na ich wysiłki związkowe. Starszy producent WoW, Samuel Cooper, zauważył w wywiadzie, że prozwiązkowe stanowisko Microsoftu stworzyło bezpieczniejsze środowisko dla organizacji. Powiedział: „Z prawnego punktu widzenia firma nie może Cię ukarać za Twoje zaangażowanie, ale nadal jest to zastraszające”. To zastraszenie osłabło dzięki widoczności kolegów.
Kluczową rolę w powstaniu związku odegrały także protesty i wyjazdy z 2021 roku. Pracownicy znaleźli wspólny impuls do wprowadzenia znaczących zmian poprzez wspólne zaangażowanie, podkreślając siłę swojej solidarności.
Ewoluujące relacje i ciągłe wyzwania
Jednak sytuacja nie jest pozbawiona wyzwań. Choć Kotick deklaruje neutralność, Activision-Blizzard pokazał historię działań antyzwiązkowych. W 2022 roku firma nie uznała związku ds. kontroli jakości w Raven Software, co doprowadziło do przeglądu przez Krajowa Rada ds. Stosunków Pracy który znalazł dowody odwetu.
Od momentu przybycia Microsoftu poprawiły się relacje ze związkiem, co pozwoliło na bardziej otwarty dialog z przedstawicielami związków zawodowych z innych firm z branży. Może to sygnalizować pozytywną zmianę w kulturze firmy w Activision-Blizzard.
Kontekst kryzysowy i restrukturyzacja sektora
Pomimo tych postępów przejście do firmy Microsoft doprowadziło do fal zwolnień, które dotknęły około 1900 pracowników w oddziałach Xbox i Blizzard. Dodatkowo zamknięcie czterech studiów, w tym Tango Gameworks i Arkane Austin, spowodowało znaczne wstrząsy w branży.
Zwolnienia wpisują się w szerszy trend konsolidacji w branży gier wideo, gdzie wiele firm zostaje wchłoniętych przez większe konglomeraty. Rodzi to obawy o trwałość wielu stanowisk w sektorze.
W przyszłości uzwiązkowienie może być kluczowym aspektem ochrony interesów pracowników, a także kultury korporacyjnej w Activision-Blizzard.
Źródło: World of Warcraft: Krainy Cieni (2019), Blizzard Entertainment
Odczyty: 1