Rockstar Games szuka testerów lokalizacji w języku rosyjskim – Dlaczego jest to źle?

Rockstar Games, amerykańskie studio zajmujące się wydawaniem tak renomowanych serii gier wideo jak Grand Theft Auto i Red Dead Redemption, zamierza poprawić doświadczenie swoich rosyjskich fanów, ogłaszając nowe stanowisko pracy dla testerów lokalizacji gier w języku rosyjskim. To wydarzenie przypadło na czas, gdy Take Two, firma-matka stojąca za Rockstar Games, zadeklarowała zakończenie nowych sprzedaży swoich gier w Rosji i Białorusi.

Ukraina wzywa do lokalizacji w języku ukraińskim

Nowina o wakacie pracy w Rockstar Games wywołała przewidywalne wzburzenie w ukraińskiej społeczności graczy, która została zaniedbana przez dużych twórców gier przez bardzo długi czas. Pod jednym z najnowszych postów na X o wakacie pracy odnaleźć można dziesiątki próśb o wsparcie lokalizacji w języku ukraińskim dla zbliżającego się GTA VI.

Pomimo tego, że ponad 30 milionów osób mówi po ukraińsku w kraju, przemysł gier traktuje często społeczność ukraińską jako rosyjskojęzyczną, zmuszając fanów różnych serii do grania tylko po rosyjsku. Ten trend zaczął się zmieniać dopiero niedawno, po rozpoczęciu wojny rosyjskiej przeciwko Ukrainie, kiedy to społeczność ukraińska stała się znacznie bardziej wymowna w swoim pragnieniu grania w gry w ich ojczystym języku.

Obecność języka ukraińskiego w grach

Platforma GameSensor przeanalizowała globalną sytuację obecności języka ukraińskiego w grach na platformie Steam oraz jaki odsetek popularnych gier posiada lokalizację ukraińską. Największy odsetek gier z lokalizacją ukraińską miał miejsce w latach 2018-2019, od tego czasu odnotowuje się spadek.

Jednym z ostatnich przykładów było dodanie lokalizacji ukraińskiej do gry Cyberpunk 2077, co jest bardziej wyjątkiem niż regułą. Nic więc dziwnego, że zirytowało to rosyjskich graczy, którzy z takim zapałem zaczęli krytykować lokalizację ukraińską, co sprawiło, że CD Projekt RED musiał wydać oficjalne przeprosiny, aby ich uspokoić.

Rosyjscy gracze i ich wpływ na przemysł gier

Wydarzenie to pokazuje fakt, że niezależnie od tego, jak zły, agresywny i nienawistny jest rosyjski świat gier, zawsze znajdzie on wsparcie u deweloperów. Dlaczego? Ponieważ twórcy gier kochają rosyjskie pieniądze.

Niedawno dostrzegliśmy podobne zdarzenie. Po ogłoszeniu przez Sony wydania Ghost of Tsushima Director’s Cut na PC, na stronie gry na Steamie pojawiła się dyskusja w sprawie lokalizacji ukraińskiej. Dyskusja szybko zyskała ponad stu komentarzy popierających ten pomysł, jednak została natychmiast zaatakowana przez rosyjskich graczy, którzy używali nienawistnego języka wobec Ukraińców.

Zamiast moderować sekcję komentarzy, moderatorzy Steam zdecydowali się usunąć całą dyskusję. Po incydencie powstało kilka nowych dyskusji, które były ciągle zalewane nienawiścią i usuwane później. Zamiast tego, Rosjanie rozpoczęli własną kampanię, aby jeszcze bardziej odrzucić społeczność ukraińską, tworząc tematy z ich „wyjaśnieniami”, dlaczego lokalizacja ukraińska to zły pomysł.

Źródło : ain.capital