Entuzjasta overclockingu Pro Hi-Tech opublikował na YouTube film prezentujący nowy Arc A380 Intela i sposób, w jaki GPU zachowuje się podczas „podkręcania”. Umieściliśmy to w cudzysłowie, ponieważ nie jest to tradycyjne przetaktowywanie GPU w taki sam sposób, w jaki podchodzimy do najlepszych kart graficznych. Co zaskakujące, A380 wykazał ogromny wzrost wydajności dzięki zwiększonemu ograniczeniu mocy i odchyleniu napięcia, prawie przenosząc go do innej klasy GPU.
Pro Hi-Tech (musisz włączyć automatyczne napisy i ustawić odpowiedni język, jeśli, tak jak my, nie rozumiesz rosyjskiego) przyjął nieco niekonwencjonalne podejście do A380, ponieważ nie dotykał zegarów rdzenia w ogóle. To, co zmienił, to cele mocy i przesunięcia napięcia we własnym narzędziu graficznym Intela, z ustawieniem 55% na suwaku „Wzrost wydajności GPU” i przesunięciem napięcia +0,255 mV.
W testach dało to Arc A380 przetaktowanie rdzenia GPU o 100–150 MHz, co oznacza skromną poprawę o 4–6%. Jednak zużycie energii wzrosło z około 35 W do około 50-55 W, co stanowi znacznie większy skok o 43-57%. Czy może to być kolejny aspekt ograniczania wydajności Arc A380? Na pewno tak się wydaje.
Pro Hi-Tech przeprowadził test porównawczy przetaktowanego A380 w sześciu grach: Watch Dogs Legion, Cyberpunk 2077, Wieczna zagłada, Bóg wojny, Rainbow Six Siegeoraz Świat czołgów. Zebraliśmy wyniki z filmu i podsumowaliśmy je w poniższej tabeli. Zauważ, że ReBAR był włączony dla wszystkich testów Arc i dodaliśmy ogólną linię wydajności (średnia geometryczna). Należy również pamiętać, że GTX 1650 był modelem, który nie wymagał dodatkowej mocy, co oznacza, że jego wydajność jest prawdopodobnie niższa od typowego GTX 1650 o co najmniej kilka procent.
Łuk A380 Magazyn | Łuk A380 OC | GTX 1650 | |
---|---|---|---|
Średnia (geośrednia) | 55,1 | 75,6 | 75,9 |
Cyberpunk 2077 | 37 | 51 | 42 |
Wieczna zagłada | 64 | 102 | 101 |
Bóg wojny | 32 | 45 | 51 |
Rainbox Six Siege | 126 | 172 | 181 |
Watch Dogs Legion | 49 | 61 | 62 |
Świat czołgów | 60 | 76 | 79 |
Zyski w różnych grach wahają się od około 25% w Watch Dogs Legion oraz Świat czołgóważ do 60% in Wieczna zagłada. Ogólnie rzecz biorąc, przy użyciu średniej geometrycznej zwiększony limit mocy i przesunięcie napięcia zwiększyły wydajność o 37%. To znacznie większa poprawa, niż zwykle widzimy w przypadku podkręcania karty graficznej.
Dzięki „podkręcaniu” Arc A380 wymienia teraz ciosy z GTX 1650. Był o 20% szybszy w Cyberpunk 2077nadal o 12% wolniej w Bóg wojnyi wystarczająco blisko remisu (w granicach 5%) w pozostałych czterech testowanych grach. Oczywiście, jak zauważyliśmy podczas innych testów Arc A380, sterowniki i optymalizacje wydają się być głównym czynnikiem wpływającym na wydajność.
Zużycie energii w A380 wygląda bardzo dziwnie
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że A380 Intela ma spory zapas podkręcania. Jednak A380 ma pewne dziwne zachowania, które mogą być przyczyną „zawyżonych” wyników podkręcania.
Największym i najbardziej oczywistym problemem są wyniki zużycia energii. Arc A380 ma oficjalny TDP 75 W na stronie Intel Arc. Wyniki zużycia energii przez Pro Hi-Tech, zarówno przed, jak i po jego „podkręceniu”, nie są nawet zbliżone do 75W. Podstawowa konfiguracja rutynowo pokazywała marne 35 W, podczas gdy podkręcona konfiguracja nie była sprawiedliwa o wiele lepsza przy mocy poniżej 55 W.
Nie wiemy, co się tutaj dzieje, ale może to być kolejny z wielu problemów nękających obecnie procesory graficzne Arc Intela. Słyszeliśmy wiele o problemach z optymalizacją sterowników, które obniżają wydajność w większości gier, a korzyści płynące z włączenia paska o zmiennym rozmiarze również wyglądają bardzo dziwnie. Teraz widzimy zużycie energii, które jest potencjalnie mniejsze niż połowa poziomu znamionowego, co oczywiście osłabi wydajność.
Nie możemy nie zastanawiać się, dlaczego Intel w ogóle zadał sobie trud wypuszczenia Arc A380 w obecnym stanie, chociaż być może używał tylko Chin jako regionu testów beta. Oczywiście karty „wyciekły” poza Chiny, co musiało się zdarzyć, a teraz problemy, nad którymi Intel pracuje, są widoczne dla wszystkich. Mamy nadzieję, że Team Blue szybko rozwiąże te problemy, a następnie przejdziemy do ogólnoświatowej premiery i mamy nadzieję, że uzyskamy znacznie lepsze wrażenia.
Źródło : https://www.tomshardware.com/news/intel-arc-a380-overclock-shows-impressive-gains