Jak rosyjscy twórcy gier zostali dotknięci falą uderzeniową wojny


Wygląda na to, że wojna Rosji z Ukrainą i późniejsze zachodnie sankcje sprawiły, że niegdyś kwitnący rosyjski i białoruski przemysł hazardowy znalazł się w poważnych tarapatach.

Zajęło tylko kilka tygodni, aby Gry wojenne, urodzony na Białorusi deweloper z siedzibą na Cyprze Świat czołgów oraz World of Warships, aby reagować na wydarzenia. Na początku kwietnia firma ogłosiła decyzję o „opuszczeniu Białorusi i Rosji”, przenosząc swoją działalność w tych dwóch krajach do Lesta Studio i zrywając więzi z dawnym rosyjskim oddziałem.

Firma zamknęła również swoje studio w Mińsku, stolicy Białorusi. Zgodnie z oświadczeniem firmy Wargaming spodziewał się „ponieść znaczne straty” w wyniku tych decyzji.

Tymczasem międzynarodowy gigant gier Playrix znaczna część personelu została podzielona między Rosję i Ukrainę. Zaledwie kilka dni po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę firma została rozdarta przez „niekontrolowaną nienawiść między pracownikami”, jak donosi Forbes.

Założyciele firmy Dmitry i Igor Buchmanowie opłakiwali „wielką tragedię” wkrótce po rozpoczęciu wojny. Ukraińscy pracownicy zostali przeniesieni na płatne urlopy i pomogli w planach ewakuacji. Bracia Buchman zostali jednak skrytykowani za to, że nie wypowiadali się wystarczająco stanowczo i wcześnie przeciwko wojnie, a także za początkowo zniechęcanie pracowników do przekazywania darowizn na cele ukraińskie, ze względu na drakońskie prawo rosyjskie, które kryminalizowało takie działania.

Założona w Wołogdzie w Rosji w 2004 roku firma Playrix przeniosła swoją siedzibę do Dublina 10 lat później. Bracia Bukhman, którzy są teraz miliarderami mieszkającymi w Londynie, poprosili Forbesa o umieszczenie na liście obywateli Izraela, do którego wyemigrowali w 2016 roku, a nie Rosji.

Z Rosji na Litwę

Uderzyła też fala uderzeniowa wojny Informacje o grze, urodzony w Rosji major gier z siedzibą na Litwie. Kierownictwo firmy zrezygnowało w maju, wkrótce po tym, jak parlament tego kraju uznał Rosję za „państwo terrorystyczne”.

Następnie Game Insight zamknął swoją rosyjską spółkę zależną, która zatrudniała około 600 osób w czterech miastach w całym kraju. Według wewnętrznego oświadczenia kierownika działu HR, cytowanego przez branżową publikację App2top, wynagrodzenia nie były wypłacane, ponieważ firma nie była w stanie wypełnić wszystkich swoich zobowiązań finansowych.

Powstaje jednak nowy rosyjski podmiot, który zatrudnia część pracowników do obsługi istniejących produktów Game Insight, poinformował App2top źródło. Według rosyjskiego dziennika gospodarczego „Kommiersant” kluczowi specjaliści mogliby zostać przeniesieni na Litwę.

Założona w 2009 roku firma Game Insight była uważana za jeden z najbardziej imponujących sukcesów startupów z Rosji. Firma była „pierwszą” [one] rozwijać gry ukryte obiekty i gry typu tycoon dla sieci społecznościowych i platform mobilnych, rewolucjonizując koncepcję rozgrywki międzyplatformowej w tych gatunkach”.

Firma przeniosła swoje główne biuro na Litwę w 2014 roku, ponieważ stosunki międzynarodowe Rosji zostały już nadszarpnięte przez pierwszą wojnę ukraińską i aneksję Krymu.

W tym czasie założycielka Game Insight, Anna Chumachenko, wyjaśniła ten ruch z różnych praktycznych powodów, a także „ze względu na rosyjską etykietę”: firma poniosła „raczej duże straty na wartości, [due to] obiektywne powody związane z prowadzeniem biznesu w tym kraju oraz oczywiste uprzedzenia.”

Nadal obstawiam Europę Wschodnią

Na Rozrywka G5, kolejna globalna firma zajmująca się tworzeniem gier z siedzibą w Szwecji — ale założona w Moskwie w 2005 r. — wydarzenia ostatnich miesięcy doprowadziły do ​​gruntownej przebudowy organizacyjnej.

Jak donosi Bloomberg, 1000-osobowa siła robocza firmy została podzielona równomiernie w Rosji i na Ukrainie. W procesie relokacji osób uciekających ze swojego kraju firma otwiera alternatywne biura w Polsce, Turcji, Gruzji i Czarnogórze. Urodzony w Rosji współzałożyciel i dyrektor generalny G5 Vlad Suglobov, który obecnie mieszka w USA, powiedział, że firma będzie koncentrować się na Europie Wschodniej, jeśli chodzi o personel badawczo-rozwojowy.

Plarium, powstała około 12 lat temu firma specjalizująca się w tworzeniu gier wideo również zlikwidowała swój rosyjski podmiot. Jak donosi Kommiersant, jest w trakcie przenoszenia części rosyjskiego personelu do izraelskiej siedziby.

Komentując to, co postrzega jako aktualny trend, specjalista z branży powiedział Kommiersantowi, że firmy zajmujące się grami mobilnymi „likwidują swoje rosyjskie biura i zabierają kluczowych pracowników za granicę, aby zapewnić ciągłość biznesową”.

„Chociaż twórcy gier mają podmioty prawne w zachodnich jurysdykcjach, które otrzymują swoje przychody za pośrednictwem AppStore i Google Play, obecnie trudno jest przekazywać środki ich rosyjskim podmiotom”.

Co więcej, „zagraniczni partnerzy są teraz bardzo nieufni wobec studiów gier” z założycielami urodzonymi w Rosji lub w Rosji, więc firmy te starają się „jak najszybciej pozbyć się wszelkich powiązań z Rosją” – cytuje tego informatora Kommiersant.





Źródło : https://www.ewdn.com/2022/06/28/the-shockwave-of-war-gaming-companies-close-russian-offices-move-staff-to-safer-locations/