Czy kolejne centrum rozwoju gier w Wilnie Europe?


Sektor gier na Litwie czeka poważny wzrost w ciągu najbliższych kilku lat, napędzany zarówno przez lokalnych, jak i zagranicznych twórców gier.

Tworzenie gier wideo od kilku lat stanowi kluczową część wschodzącego europejskiego sektora technologii i innowacji. W szczególności Polska wyrobiła sobie markę jako źródło niektórych z najbardziej pomysłowych, nowatorskich i najlepiej sprzedających się gier na świecie. Rzeczywiście, gry są teraz integralną częścią jej narodowej marki.



Branża gier jest tak ważna dla Polski, że w 2019 r. warszawska Giełda Papierów Wartościowych (GPW), największa w regionie, dedykowała jej indeks WIG Games Index, będący częścią strategii giełdy mającej na celu przyciąganie spółek technologicznych.

Teraz za Polską podąża jej północny sąsiad, Litwa, chcąca przejąć część coraz większego przemysłu.

W gry wideo gra obecnie ponad trzy miliardy ludzi na całym świecie, a otaczający je przemysł rozwija się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Gry wideo i aplikacje mobilne coraz częściej przenikają do codziennego życia i docierają do nowych kohort, a średnia wieku gracza wynosi obecnie 35 lat.

Według Global Entertainment and Media Outlook 2022-26 firmy PwC, do 2026 r. sektor gier będzie wart 321 miliardów dolarów.

W tym kontekście Litwa stała się centralnym ośrodkiem dla programistów i wydawców.

Branża tworzenia gier w kraju stwarza poważne możliwości dalszego rozwoju. Według danych Invest Lithuania, agencji sektora publicznego, która zapewnia wsparcie inwestycyjne dla międzynarodowych firm, które chcą zlokalizować działalność w kraj.

Około 90 procent firm litewskiego przemysłu gier znajduje się w Wilnie, w tym kilku gigantów.

Nordcurrent — międzynarodowy wydawca i twórca gier typu casual, takich jak Cooking Fever, Happy Clinic i Pocket Styler — nadal się rozwija, pomimo udanej historii największego litewskiego studia gier.

Przeprowadzka

Wargaming — białoruski deweloper, który częściowo przeniósł się do Wilna w 2020 roku — opracowuje szalenie popularne gry World of Tanks i World of Tanks Blitz na urządzenia inteligentne, a także obsługuje inne projekty Wargaming poza biurem w Wilnie. Firma planuje również zwiększenie liczby pracowników w swoich nowych obiektach do kilkuset.

Co więcej, ekosystem tworzenia gier Unity – obecnie wyceniany na 5,5 miliarda euro – wybrał Wilno jako pierwsze miasto poza Danią, które rozpoczęło działalność. Inne godne uwagi firmy to Belka Games — która przyciąga ponad 100 milionów graczy miesięcznie — oraz No Brakes Games, która opracowała przebojową grę Human: Fall Flat.

„Naszą firmę założyliśmy w Wilnie w 2002 r., kiedy gry wideo były tu sektorem niszowym”, mówi pomoc Victoria Trofimova, dyrektor generalna Nordcurrent.

„Od tego czasu zainteresowanie branżą gier rośnie z roku na rok. Głównym powodem jest dostępność gier dla znacznie szerszej publiczności niż na początku 2000 roku, przed rozpowszechnieniem 4G, sklepów z aplikacjami mobilnymi i modeli free-to-play. Gry mobilne szybko stają się kanałem medialnym, który przewyższa produkcję telewizyjną i kinową” – dodaje.

Wśród powodów, dla których firmy zajmujące się grami przenoszą się do Wilna, są sprzyjające otoczenie biznesowe, wiodący sektor technologii i IT, a także rozwijająca się scena gier.

Ponadto dzięki kursom tworzenia gier oferowanym w trzech instytucjach edukacyjnych rośnie pula talentów młodych profesjonalistów.

Przy zaledwie dziewięciu procentach pracowników zajmujących się zadaniami administracyjnymi, a reszta aktywnie uczestniczy w produkcji gier, litewskie firmy zajmujące się grami koncentrują się głównie na tworzeniu gier. Lokalne studia gier nieustannie poszukują młodych talentów, a szczególnie duże zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie technologii, inżynierii, animacji oraz projektowania gier i dźwięku.

Zwarte krawaty i liderki

Kluczowym motorem rozwoju branży gier w Wilnie jest duża współpraca, która odbywa się za pośrednictwem jego ekosystemu.

Około 42 procent firm należy do Litewskiego Stowarzyszenia Twórców Gier, którego celem jest zjednoczenie i reprezentowanie interesów litewskich twórców gier na poziomie krajowym. Szczególnie mile widziani są twórcy gier, którzy wyjechali z zagranicy, których jest obecnie około 800.

„Społeczność graczy w Wilnie jest przyjazna i wesoła. Istnieje wiele okazji do spotkania się na imprezach i omówienia różnych kwestii na kanałach społecznościowych. Litewskie Stowarzyszenie Twórców Gier odgrywa ważną rolę we wzmacnianiu więzi między programistami, wydawcami i twórcami” – wyjaśnia Trofimova.

Wileński przemysł gier komputerowych również entuzjastycznie wita kobiety-specjalistów — stanowią one około 27 procent zatrudnionych w branży.

To więcej niż europejscy liderzy branży gier, tacy jak Francja (22 proc.) czy Polska (25 proc.).

Co więcej, 47 proc. litewskich firm tworzących gry ma kobiety na stanowiskach kierowniczych.


Zdjęcie: Zrzut ekranu gorączki kulinarnej Nordcurrent.


W przeciwieństwie do wielu platform informacyjnych i informacyjnych, Wschodząca Europa można czytać i zawsze będzie. Tutaj nie ma paywalla. Jesteśmy niezależni, nie jesteśmy związani ani nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji biznesowej. Chcemy jak najlepiej dla wschodzącej Europy, nic więcej, nic mniej. Twoje wsparcie pomoże nam w dalszym rozpowszechnianiu informacji o tym niesamowitym regionie.

Tutaj możesz wnieść swój wkład. Dziękuję Ci.

Europa wschodząca wspiera niezależne dziennikarstwo



Źródło : https://emerging-europe.com/business/is-vilnius-europes-next-game-development-hub/