Popularny producent silników gier Unity Software ogłosił niedawno aktualizację swoich planów cenowych i pakietowych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r. Ten nowy plan cenowy wprowadza opłaty, które są aktywowane i naliczane twórcom udanych gier przy każdej instalacji tytułu przez użytkownika lub gracza. Celem tego środka jest zrekompensowanie instalacji oprogramowania Unity Runtime przy każdej instalacji gry.
Koszty środowiska wykonawczego Unity
Od stycznia gry mogą podlegać opłatom Unity Runtime po osiągnięciu określonego progu przychodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy i minimalnej liczby skumulowanych instalacji. Unity celowo ustaliło wysokie progi przychodów i instalacji, aby nie mieć wpływu na mniejszych programistów. Obecne progi dla Unity Personal i Plus są ustalone dla gier, które zarobiły co najmniej 200 000 dolarów w ciągu ostatnich 12 miesięcy i które miały co najmniej 200 000 instalacji łącznie; Po osiągnięciu tych progów programiści zostaną obciążeni opłatą w wysokości 0,20 USD za każdą instalację przekraczającą próg. W przypadku wersji Pro i Enterprise gry muszą zarobić co najmniej 1 000 000 USD w ciągu ostatnich 12 miesięcy i mieć co najmniej 1 000 000 instalacji łącznie. W przypadku licencji Pro programiści zostaną obciążeni opłatą w wysokości od 0,02 do 0,15 USD za instalację powyżej progu, natomiast posiadacze licencji Enterprise zapłacą od 0,01 do 0,125 USD za instalację powyżej progu. Według Unity firma będzie korzystać z zastrzeżonych modeli danych do śledzenia i ustalania, ile deweloperzy są winni, co budzi obawy dotyczące braku przejrzystości.
Chociaż Unity twierdzi, że te nowe opłaty zależne od instalacji pozwolą twórcom zachować ciągłe zyski finansowe dzięki zaangażowaniu graczy, zasady te nie dotyczą bezpośrednio metod innych niż tradycyjna sprzedaż, dzięki której ludzie będą mogli nabywać filmy z grami w 2024 r., takich jak usługi subskrypcyjne, takie jak Xbox Game Pass lub Apple Arcade, darmowe gry lub piractwo. Ponadto według Stephena Totilo z Axios, jeśli gracz usunie grę i zainstaluje ją ponownie, liczy się to jako dwie instalacje w celu osiągnięcia progu ustalonego przez dewelopera, a jeśli gracz już osiągnął ten próg, liczy się to jako dwie indywidualne opłaty za deweloper. To samo dotyczy sytuacji, gdy gra jest zainstalowana na dwóch urządzeniach przez tego samego użytkownika. Wygląda jednak na to, że gry i pakiety sprzedawane na cele charytatywne będą zwolnione z opłaty, chociaż niektórzy zastanawiają się, w jaki sposób Unity będzie w stanie dokładnie rozróżnić sprzedaż standardową od sprzedaży charytatywnej.
Odpowiedź dewelopera w mediach społecznościowych
W odpowiedzi na te nowe zasady wielu niezależnych deweloperów wyraziło w mediach społecznościowych swoje niezadowolenie z powodu nowego planu cenowego i opłat zależnych od obiektu.
Unity Software odpowiedziało na te komentarze na Twitterze, aby wyjaśnić pewne kwestie. Firma zdaje sobie sprawę, że wzrost cen za korzystanie z jej silnika i technologii będzie miał wpływ, ale stanowczo stwierdza, że ta zmiana nie będzie miała wpływu na większość jej programistów. „Programiści, których to dotyczy, to zazwyczaj ci, którzy mają udane gry i generują przychody znacznie przekraczające progi, które ustaliliśmy na naszym blogu” – podała firma w poście na Twitterze. „Oznacza to, że deweloperzy, którzy wciąż rozwijają swój biznes i powiększają grono odbiorców, nie będą płacić opłat. Program został specjalnie zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić programistom sukces, zanim zaczną obowiązywać opłaty instalacyjne. »
Unity opublikowało także artykuł z często zadawanymi pytaniami na swoich forach użytkowników, w którym znajdują się odpowiedzi na niektóre z najczęściej zadawanych pytań. W szczególności stwierdza, że pobrania wersji demonstracyjnej, niezależnie od tego, czy jest to wczesny dostęp, wersja beta, pełna wersja demonstracyjna gry czy wersja demonstracyjna z możliwością aktualizacji, będą wliczane do całkowitej liczby pobrań; Jedynym przykładem wersji demonstracyjnych, które nie wliczają się do pobrań, jest niezaktualizowana wersja demonstracyjna, składająca się na przykład z jednego poziomu. Unity twierdzi również, że ma praktyki wykrywania oszustw w celu wykrywania pirackich kopii, aby uniknąć pobierania za nie opłat od programistów. Wspomina, że jeśli gra została już wydana i osiągnęła próg ustalony wiele lat temu, Unity zacznie nakładać opłaty za Unity Runtime za każdą nową instalację począwszy od 1 stycznia 2024 r.
Popularne gry korzystające z silnika Unity to Sea of Stars, Pokémon Go, Call of Duty: Mobile, Cuphead i Cities: Skylines. Skontaktowaliśmy się z Unity, aby uzyskać opinię na temat reakcji społeczności programistów, ale nie otrzymaliśmy od razu oficjalnego komentarza od firmy. Zaktualizujemy ten artykuł jego komentarzem, jeśli go udostępni.
Źródło: www.gameinformer.com