Stellar Blade na PS5: porównanie trybów wydajności

Stellar Blade: nowa, ekskluzywna gra przygodowa akcji na PS5

Dzisiaj przyjrzymy się Stellar Blade, nowej przygodowej grze akcji dostępnej wyłącznie na PS5 od koreańskiego studia Shift Up. Zaczynając od menu głównego mamy do dyspozycji trzy tryby i z perspektywy gracza są one wręcz idealne. Każdy robi to, co obiecuje: tryb rozdzielczości koncentruje się na najwyższych rozdzielczościach obrazu, tryb wydajności ma na celu płynność i najwyższą wydajność, natomiast najlepszy i domyślny jest tryb zrównoważony, którego celem jest zapewnienie najlepszego kompromisu między nimi. Różnice są minimalne – w bezpośrednich porównaniach jedyne zmiany, które zauważyłem, to nieco gorsza jakość głębi ostrości i odbić przestrzennych w trybie Performance, z mniejszą głębią ogniskową w trybie Zrównoważonym i Rozdzielczości. Dodatkowo jakość włosów głównej bohaterki Eve, a także innych postaci, również ulega zmniejszeniu, szczególnie w przerywnikach filmowych w czasie rzeczywistym, podczas przełączania z trybu Rozdzielczości do trybu Zrównoważonego i do trybu Wydajności. Poza tym największe zmiany dotyczą czasu klatek, rozdzielczości, a co za tym idzie próbkowania tekstur.

Tryb rozdzielczości jest ograniczony do 30 klatek na sekundę i wydaje się, że ma na celu osiągnięcie pełnej rozdzielczości 3840 x 2160 z możliwością dynamicznego skalowania rozdzielczości (DRS), ale nie jest to konieczne. Tryb wydajności działa z szybkością 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 2560 x 1440, a także DRS jest możliwy, ale nie znaleziono żadnych zliczeń poniżej tej wartości. Obydwa tryby korzystają ze skalowania przestrzennego, którym może być własne przejście przestrzenne TAAu silnika Unreal Engine lub FSR AMD. Powoduje to pewną niestabilność obrazu na cienkich elementach i teksturach ustawionych pod kątem do aparatu. Najlepszą stabilność obrazu zapewnia tryb zrównoważony. Zaskakujące dla niektórych, najlepszą stabilność obrazu zapewnia tryb Zrównoważony, który również celuje w 60 klatek na sekundę i rozdzielczość maksymalną 3840×2160. Wykorzystuje tymczasową przepustkę rekonstrukcyjną, która może być rozwiązaniem TAAu lub FSR firmy Unreal. Wygląda na to, że obraz jest dynamiczny lub przynajmniej zrekonstruowany z rozdzielczości 2880 x 1620 do 1920 x 1080, co po raz kolejny pokazuje, że liczba pikseli nie jest aż tak ważna.

Stellar Blade jest duży pod każdym względem: ekspansywne poziomy, ogromna liczba postaci oraz mnogość wrogów, lokalizacji i imponujących bossów do walki. To, co zaczyna się jako liniowa gra walki/eksploracji, znacznie się otwiera, a w miarę postępów w tym zniszczonym i opuszczonym świecie odkrywasz szeroką gamę piękności.

Porównanie trybów wydajności

Pod względem wydajności, jak wspomniałem, tryby te są wręcz idealne. Tryb rozdzielczości jest, według wszystkich moich testów i po prawie ukończeniu całej gry, zablokowany na 30 klatkach na sekundę. Tryb wydajności działa również z zablokowaną częstotliwością odświeżania 60 klatek na sekundę. Jeśli chodzi o skalę gry i wysoki poziom, jaki osiąga, to można wyróżnić pewne słabsze aspekty. Tekstury są ogólnie dobre, ale nie świetne, a niektóre mipmapy o niższej jakości użyte na przypadkowych obiektach i ścianach powodują utratę szczegółów. W niektórych częściach miasta kolorystyka może być nieco zbyt beżowa, a słynny żółty malarz już wytyczył przed tobą ścieżkę. Chociaż rozumiem korzyści, jakie to oferuje, uważam, że staje się ono zbędne w aspekcie eksploracyjnym, polegającym na posiadaniu żółtych okruszków, zamiast używania światła, projektu i architektury, aby pomóc Ci w prowadzeniu.

Podsumowując, jak na zupełnie nowe studio, Shift Up z pewnością spełniło swoją nazwę. Oferowana jakość, różnorodność, szerokość i wielkość są wzorowe jak na tak małe studio. Zrozumiał i przezwyciężył wyzwania stojące przed silnikiem Unreal Engine i nie wpadł w pułapki związane z przerywaniem transmisji lub spadkami wydajności, które mogą mieć wpływ na inne zespoły.

Źródło: www.ign.com