Shawn Layden krytykuje wyłączność gier wideo: „pięta achillesowa współczesnego rozwoju”

Były szef PlayStation, Shawn Layden, omówił swoje przemyślenia na temat nowoczesnej branży gier, mówiąc, że „wyłączność jest piętą achillesową” współczesnego cyklu rozwoju. W szczerym wywiadzie dla VentureBeat Layden szczegółowo opisał, jak jego zdaniem branża zmieniła się od czasu, gdy dołączył do Sony w latach 80., a w 2014 r. piął się po szczeblach kariery, by zostać prezesem i dyrektorem generalnym Sony Interactive Entertainment America. Obecnie jest doradcą takich firm jak Tencent i Web3, Layden szybko wskazał problemy, które widzi w wyłączności platformy, zwłaszcza w obliczu ciągłego wzrostu kosztów rozwoju.

Wyzwania wyłączności w grach wideo

„Kiedy koszty gry przekraczają 200 milionów dolarów, wyłączność jest twoją piętą achillesową” – powiedział Layden. „To ogranicza Twój rynek docelowy. Zwłaszcza, gdy jesteś w świecie gier na żywo lub gier darmowych. Kolejna platforma to po prostu kolejny sposób na otwarcie lejka i przyciągnięcie większej liczby osób. W świecie free-to-play, jaki znamy, 95% tych ludzi nigdy nie wyda ani grosza. Wiele biznesów polega na poprawie współczynnika konwersji poprzez poszerzenie ścieżki. Helldivers 2 pokazało to na PlayStation, wydając w tym samym czasie także na PC. Znów poszerzasz ten lejek. Przyprowadzasz więcej ludzi.

Wyzwania związane z wyłącznością platformy

Następnie Layden przeanalizował potencjalne „wady”, w jakie wpakowali się PlayStation i inni twórcy sprzętu, udostępniając gry wyłącznie platformom, zwłaszcza w obliczu „ewolucji sposobu myślenia konsumentów”. „Musisz zdecydować, w którym momencie zabijesz swoich ukochanych?” – dodał Layden. „W którym momencie nastąpiło zablokowanie wszystkiego, co przechodzi przez Twoją platformę – był to dla Ciebie lukratywny rynek, ale zmienia się sposób myślenia konsumentów. Konsumenci nie kupują nowego telefonu komórkowego co dziewięć miesięcy czy cokolwiek innego. [Les entreprises de matériel] nie będzie, jak sądzę, nadal stosować takiej blokady. Będą musieli zaakceptować przyszłość, w której ludzie będą sami budować rzeczy lub pochodzić z innych miejsc. Ładowanie boczne z obsługą Androida. iOS też to robi, być może w Europie, ale będziemy musieli być bardziej otwarci. Taka natura bestii. Nie można trzymać takiej blokady na rynku w nieskończoność. »

Były dyrektor EA i Microsoftu, Peter Moore, również niedawno zwrócił się do branży, sugerując, że należy zadać „poważne pytania” dotyczące sprzętu do gier wideo i przyszłości tradycyjnego systemu konsolowego.

Źródło: www.eurogamer.net