Na kanale YouTube DidYouKnowGaming pojawiły się właśnie rewelacje na temat anulowania prototypu gry przez Retro Studios. Studio opracowywało inspirowaną Portalem pierwszoosobową grę logiczną o nazwie Adept na GameCube. Niestety Nintendo nie dało zielonego światła, pomimo istnienia działającego prototypu. Ten ostatni powstał w oparciu o silnik gry Metroid Prime 3, opracowany przez samo Retro Studios.
Adept: wyjątkowa gra logiczna
Adept była pierwszoosobową grą logiczną podobną do Portalu, ale z inną mechaniką. Zamiast korzystać z portali, gracze mogliby używać cylindrów o różnych właściwościach, takich jak teleportacja, wzmocnienie siły lub różne elementy. Gracze mogli wystrzelić dowolną liczbę cylindrów, co oprócz rozwiązywania zagadek dodało do gry wymiar bojowy.
Prototyp wykonał Paul Tozour, programista Metroid Prime 2 i 3. Jednak kiedy Kensuke Tanabe, producent serii Metroid Prime na Nintendo, obejrzał materiał, nie był entuzjastycznie nastawiony. Tozour przypisał tę reakcję brakowi znajomości Portalu przez Tanabe.
Tozour dał nawet Tanabe kopię Portalu, aby pomóc mu zaznajomić się z tego typu grami. Powiedziano mu jednak, że Nintendo ma politykę, która zabrania przyjmowania prezentów. Tozour został później poinformowany, że może kontynuować prace nad grą, ale na przenośną konsolę Nintendo DS. Uważał jednak, że gra nie będzie odpowiednia dla tego systemu.
Inne gry anulowane przez Retro Studios
W filmie DidYouKnowGaming wspomniano również o innych grach anulowanych przez Retro Studios. Jedną z nich jest przygodowa gra akcji Raven Blade, która przed premierą GameCube’a wiązała się z dużymi oczekiwaniami. Jednakże rozwój Raven Blade był hamowany przez dużą liczbę pomysłów i częste zmiany kierunku. Dodatkowo gra okazała się zbyt ambitna jak na możliwości GameCube’a. Nintendo dało Retro Studios trzy miesiące na kontynuację projektu, ale ostatecznie został on porzucony.
Metaforce to kolejna gra, która została anulowana na rzecz rozwoju Metroid Prime. Początkowo koncepcja Metaforce cieszyła się dużą popularnością, jednak została odłożona na półkę na rzecz słynnego IP Nintendo. Według Johna Whitmore’a z Retro Studios na tę decyzję miał wpływ sam Miyamoto, który nie był szczególnie zainteresowany serią Metroid.
Metroid Prime był przełomowym momentem dla Retro Studios. Gdyby gra okazała się porażką, studio prawdopodobnie zostałoby zamknięte, a Nintendo mogłoby już nigdy więcej nie zaufać zachodniemu deweloperowi. Na szczęście gra okazała się arcydziełem, pomimo okresów intensywnego kryzysu i ogromnej presji wywieranej na twórców.
Docelowo Retro Studios jest obecnie zajęte rozwojem Metroid Prime 4. Jednak podobno prace nad grą wznowiono od początku w 2019 roku. Miejmy nadzieję, że zobaczymy ją na kolejnej konsoli Nintendo. Tymczasem Metroid Prime Remastered jest już dostępny na Switchu i jest wyjątkowy.
Źródło: www.eurogamer.net