Spin-offy są w serii Persona codziennością. Można nawet powiedzieć, że spin-offy są częścią DNA serii, ponieważ zaczęła się ona jako spin-off serii Shin Megami Tensei autorstwa dewelopera Atlus. W ciągu prawie 30 lat studio zbadało kilka różnych gatunków, wykorzystując zapadające w pamięć postacie i fabułę serialu. Ale choć widzieliśmy, jak nasi bohaterowie i ich banda odmieńców walczą, przetańczą całą noc, eksplorują lochy i walczą z hordami wrogów w grze typu hack-and-slash w stylu Musou, nie widzieliśmy jeszcze wyprawy do strategiczne pole bitwy w grze typu taktycznego. Persona 5 Tactica jest tutaj, aby temu zaradzić.
Niedawno miałem okazję pograć w Persona 5 Tactica przez około pół godziny i w tak krótkim czasie przekonałem się do wizji Atlusa dotyczącej tej strategicznej gry RPG. Rozgrywka była nie tylko świetną zabawą, ale sprawiała wrażenie naturalnego przedłużenia serii. Byłem pod wrażeniem starannego przemyślenia wyzwań taktycznych i ducha oryginalnej gry, który przejawiał się poprzez jej styl i mechanikę. Chociaż wiele gier typu spin-off może wydawać się pseudoeksperymentalnymi eksperymentami studia mającymi na celu zarobienie na uznanej serii, opuściłem Persona 5 Tactica z przekonaniem, że gra jest w stanie uzasadnić przywrócenie Phantom Thieves w nowej serii sprawiedliwości.
Nowy scenariusz dla Phantom Thieves
W Persona 5 Tactica masz szansę poznać nową historię Phantom Thieves, w której gang zostaje wciągnięty w nadprzyrodzony dramat po zniknięciu członka Sejmu Narodowego. Chociaż w czasie mojej zabawy nie zagłębiałem się w intrygi polityczne, jasne jest, że coś się dzieje. Następnie zespół trafia nie do Metaverse – nazwy nadanej mózgowemu wszechświatowi, w którym stawia czoła złym ludziom w Persona 5 – ale raczej w nowym alternatywnym świecie, którego jeszcze nie udało im się zrozumieć. W tym świecie (a przynajmniej w tej części świata) urocza, ale porywcza Lady Marie rządzi żelazną pięścią i ma armię legionistów. Joker i jego zespół szybko wpadają w kłopoty z dyktatorem w stylu Królowej Kier i łączą siły z rewolucjonistką o imieniu Erina, aby pomóc ją obalić.
Jednak zamiast tradycyjnej walki turowej, do której być może jesteś przyzwyczajony, Phantom Thieves angażują się teraz w strategiczne bitwy pozycyjne – pomyśl o XCOM, Final Fantasy Tactics, a nawet serii Mario + Rabbids. To przejście działa wyjątkowo dobrze, ponieważ utrzymuje skupienie serii Persona na sztuczkach, aby jak najlepiej wykorzystać tury gry, ale robi to w zupełnie nowy sposób. Podczas gdy tradycyjna walka w Personie może być nieco powtarzalna, posiadanie ustalonego obszaru wypełnionego zagrożeniami środowiskowymi, osłonami i unikalnymi typami wrogów całkowicie zmienia zasady gry. Nie chodzi już tylko o wykorzystywanie słabości żywiołów, przekazywanie laski i wyprowadzanie Ataków Totalnych, ale raczej o infiltrację, łączenie unikalnych zdolności sojuszników i staranne równoważenie ataku i obrony w celu wyeliminowania jednostek. Odkryłem, że istotne jest utrzymywanie osłony i zwracanie uwagi na otoczenie, ponieważ nawet na domyślnym poziomie trudności wrogowie zadają przyzwoite obrażenia.
Każda postać ma swój własny atak dystansowy i atak wręcz, a także możliwość rezygnacji ze swojej tury, aby się skoncentrować i zwiększyć swoją szansę na zadanie obrażeń krytycznych. Tytułowe Persony serii wchodzą w grę jako unikalne zdolności postaci. Morgana na przykład może użyć swojej Persony Zoro, aby przywołać podmuch wiatru, który wyrzuci wrogów z osłony, podczas gdy Arsene Persona Jokera zadaje potężny atak ogniowy, który pokrywa duży obszar. Tactica oferuje także nowe podejście do ataku All-Out Attack w Persona 5, zwanego Triple Threat Attack. Ataki te przeprowadzane są poprzez triangulację postaci, co stanowi kolejny element, który należy wziąć pod uwagę podczas przemieszczania jednostek po polu bitwy. Wreszcie, każda z tych bitew zawiera także zestaw unikalnych celów dodatkowych, takich jak „ukończ mecz w x turach” lub „utrzymuj wszystkie postacie przy życiu”. Chociaż nie wiem, czy te cele służą tylko przechwalaniu się, czy oferują nagrodę, sama ich obecność sprawiła, że chciałem być tak skuteczny, jak to tylko możliwe.
Wszystkie te elementy sprawiły, że kilka bitew, w których brałem udział, było dynamiczne, nigdy nie wpadając na „przytłaczające” terytorium. Samouczki gry szybko Cię uspokoją, a prosta mechanika pozwoli uniknąć nieporozumień. To powiedziawszy, istnieje wiele miejsca i możliwości, aby bitwy stały się trudniejsze i bardziej złożone, i mam nadzieję, że tak się stanie. Choć od razu dostrzegłem i doceniłem odświeżające podejście Tactici do walki, łatwo zauważyć, że może ona popaść w stagnację, jeśli Atlus nie będzie podnosić stawki i regularnie wprowadzać nowych elementów i taktyk.
I chociaż nie spędziłem zbyt wiele czasu poza tym nowym światem i jego polami bitew, czas, który tam spędziłem, był pocieszający. Byłem zachwycony, słysząc oryginalne głosy aktorów ponownie wcielających się w swoje role w Phantom Thieves – ich znajome kłótnie i śmiech, gdy w tle odtwarzana była wersja lo-fi „Beneath the Mask”. Mimo że nie mogłam już swobodnie chodzić po LeBlanc, podobały mi się ilustracje w stylu powieści wizualnej za postaciami i pocieszające uczucie, które z nich emanowało. Choć może to powodować podziały, ilustracje gry w stylu chibi są dla mnie niezwykle ujmujące. Poza tym ustanawia bardzo jasną i wyraźną tożsamość Tactica – taką, która sprawia, że jest ona szczera i przemyślana, a nie jest po prostu wykorzystaniem najpopularniejszej marki Atlus.
Z mojego doświadczenia wynika, że Tactica wydaje się naturalnym towarzyszem Persony 5, a także realną opcją dla przyszłych gier typu spin-off. Wymaga znanego nam systemu walki i o to nas prosi
Źródło: www.gamespot.com