Odkryj Dornier Do 31 w Microsoft Flight Simulator – ikonie innowacji lotniczych

Symulator lotu firmy Microsoft oferuje teraz pilotom szansę latania jedną z największych ikon lotnictwa pod względem innowacji.

Pomnik pomysłowości lotniczej

Dornier Do 31 to eksperymentalny wojskowy samolot odrzutowy do pionowego startu i lądowania (VTOL) opracowany przez zachodnioniemieckiego producenta samolotów Dornier, historycznie znany jako jedyny samolot użytkowy/transportowy VTOL z napędem odrzutowym, jaki kiedykolwiek stworzono i eksploatowano. Pomimo wyprodukowania przez Dorniera zaledwie trzech eksperymentalnych prototypów i braku masowej produkcji, Do 31 pozostaje trwałym pomnikiem pomysłowości lotniczej.

Zrodzony z imperatywu zimnej wojny

Charakterystyczny Do 31 powstał w wyniku ambitnej inicjatywy armii zachodnioniemieckiej z czasów zimnej wojny, mającej na celu stworzenie wyjątkowo odpornych sił powietrznych. Po pierwszym ataku bloku sowieckiego, którego celem były bazy lotnicze i pasy startowe w Niemczech Zachodnich, przez co ich samoloty stały się bezużyteczne, na początku lat sześćdziesiątych Niemcy Zachodni opracowali plan utworzenia nowych kompozytowych sił powietrznych, głównie samolotów VTOL o napędzie odrzutowym. Samoloty te mogłyby operować z tradycyjnych baz lotniczych, terenów ekspedycyjnych lub dróg i autostrad, w tym międzystanowych: nadawałby się każdy niewielki odcinek betonu lub asfaltu.

Armia zachodnioniemiecka planowała trzy samoloty VTOL: myśliwiec/przechwytujący EWR VJ 101; platforma do ataku powierzchniowego VFW VAK-191B; oraz duży samolot użytkowy zdolny do transportu żołnierzy i sprzętu.

Cud inżynierii

Chociaż helikoptery udowodniły swoją przydatność na początku lat 60. XX wieku, szczególnie w operacjach wojskowych, ich prędkość i udźwig były ograniczone. Opracowanie samolotu transportowego o napędzie odrzutowym stanowiło dla inżynierów spore wyzwanie, stawiając ich przed poważnymi trudnościami, takimi jak generowanie i kierowanie odpowiednim ciągiem potrzebnym do pionowego startu samolotu, przejścia do lotu poziomego, a następnie pionowego lądowania.

Na początku lat sześćdziesiątych firmy zainteresowane eksploatacją samolotów VTOL z napędem odrzutowym udowodniły, że koncepcja ta może sprawdzić się w modelach eksperymentalnych. Short SC.1, opracowany przez brytyjską firmę lotniczą Short Brothers, odbył swój dziewiczy lot 26 maja 1958 r. Następnie odbył się pierwszy lot brytyjskiego Hawker Siddeley P.1127, prekursora Hawker Siddeley Harrier, pierwszy na świecie produkowany myśliwiec/samolot szturmowy VTOL.

Samolot transportowy przewidziany przez armię zachodnioniemiecką byłby znacznie większy, co znacznie zwiększałoby złożoność. Firma Dornier, znana z wodnosamolotów i samolotów pasażerskich, podjęła ambitne wyzwanie w lutym 1962 roku, kiedy firma wraz z armią zachodnioniemiecką oficjalnie uruchomiła projekt oznaczony jako Do 31.

Dornier zbudował trzy płatowce z oznaczeniem grupy Do 31 E („E” oznacza „eksperymentalny”): Do 31 E1, Do 31 E2 i Do 31 E3. E1 i E3 były latającymi prototypami, natomiast E2 stanowił poligon doświadczalny.

Źródło: www.flightsimulator.com