Microsoft przejmuje Activision-Blizzard. Komisja Europejska zatwierdza.

Komisja Europejska zatwierdza przejęcie Activision-Blizzard przez Microsoft

Po „dogłębnym” dochodzeniu Komisja Europejska zatwierdziła proponowane przez Microsoft przejęcie Activision-Blizzard. Dochodzenie rozpoczęło się w listopadzie zeszłego roku, a komisja podała jako główny problem potencjalną ekspansję Microsoftu na rynek gier w chmurze.

Wnioski Komisji Europejskiej

  • Fuzja Microsoftu nie byłaby dla nich żadną zachętą do odmowy dystrybucji gier Activision-Blizzard na konsole Sony.
  • Nawet gdyby Microsoft wstrzymał te gry od Sony, nie zaszkodziłoby to znacząco rynkowi konsol.
  • Jeszcze przed fuzją Activision nie udostępniałoby swoich gier w usługach subskrypcji wielu gier (np. Xbox Game Pass)
  • Gdyby Microsoft uczynił gry Activision wyłącznie dla swojej usługi w chmurze, zaszkodziłoby to rozwojowi rynku poprzez ograniczenie konkurencji, a także poprawiłoby pozycję Microsoftu jako twórcy systemów operacyjnych na komputery PC.

W odpowiedzi Microsoft zgodził się na darmową licencję, która pozwoliłaby mieszkańcom Europejskiego Obszaru Gospodarczego na korzystanie z dowolnej platformy chmurowej do strumieniowego przesyłania wszystkich obecnych i przyszłych gier Activision-Blizzard, a także licencję, która pozwoli dostawcom usług w chmurze dostarczać te usługi.

Komisja Europejska jest całkiem zadowolona z tego wyniku, stwierdzając: „Zobowiązania te w pełni rozwiązują problemy w zakresie konkurencji zidentyfikowane przez Komisję i stanowią znaczną poprawę strumieniowego przesyłania gier w chmurze w porównaniu z obecną sytuacją”.

Ponadto dyrektor generalny Activision, Bobby Kotick, wydał oświadczenie w sprawie tej decyzji.

„Komisja Europejska przeprowadziła niezwykle dokładny, przemyślany proces, aby uzyskać wszechstronne zrozumienie gier. W rezultacie zatwierdzili naszą fuzję z Microsoftem, chociaż wymagali surowych środków zaradczych, aby zapewnić silną konkurencję w naszej szybko rozwijającej się branży. Mamy głębokie korzenie w Europie. Nasza firma powstała we Francji. Candy Crush — jedna z naszych odnoszących największe sukcesy franczyz — powstała w Szwecji. A kierownictwo wyższego szczebla naszej firmy pochodzi z całej UE, w tym z Austrii, Niemiec i Szwecji. Zamierzamy znacząco zwiększyć nasze inwestycje i siłę roboczą w całej UE i cieszymy się z korzyści, jakie nasza transakcja przyniesie graczom w Europie i na całym świecie. Większość graczy na świecie gra na telefonach komórkowych. Europa odegrała kluczową rolę w rozwoju gier, zwłaszcza gier mobilnych, i spodziewamy się, że europejscy twórcy gier będą nadal napędzać wzrost i innowacje. Nasze utalentowane zespoły w Szwecji, Hiszpanii, Niemczech, Rumunii, Polsce i wielu innych krajach europejskich mają umiejętności, ambicje i wsparcie rządowe potrzebne do skutecznego konkurowania w skali globalnej. Oczekujemy, że te zespoły będą się rozwijać i prosperować, biorąc pod uwagę stanowcze, ale pragmatyczne podejście ich rządów do gier.”

Chociaż jest to z pewnością spore zwycięstwo fuzji, przed zatwierdzeniem ma jeszcze długą drogę do przebycia. Oprócz blokady w Wielkiej Brytanii firma będzie musiała negocjować z FTC na rozprawie w sierpniu. Myślisz, że ta fuzja dojdzie do skutku? Daj nam znać w komentarzach!

Źródło: Game Informer.