Rewolucja Morrowind: Jak gra ukształtowała przyszłość Bethesdy
Wprowadzenie: Decydujący moment dla Bethesdy
W 2001 roku w ZeniMax doszło do krachu internetowego, a zespół bezrobotnych programistów pracujących w piwnicy firmy zaczął obawiać się o swoją przyszłość. Spóźniają się z dostawą swojej nowej gry RPG, The Elder Scrolls III: Morrowind, dla Microsoftu, a zarząd zaczyna mieć wątpliwości co do całej branży gier wideo. Pracownicy pracują siedem dni w tygodniu nad czymś, co do którego nie mają pewności, czy ujrzy światło dzienne. Morale jest najniższe.
Jednak nieoczekiwane wydarzenie zmieni wszystko. Kierownik projektu Todd Howard zwołuje spotkanie poza siedzibą gry na kilka miesięcy przed premierą gry.Większość jego zespołu uważa, że zostaną zwolnieni. Ale tak naprawdę to najważniejszy moment w historii studia. Kilka dni wcześniej Howard zapytał każdego członka swojego zespołu za pośrednictwem poczty elektronicznej: „Gdybyś mógł zdobyć w życiu jakiś tytuł, jaki by to był?” » W sali konferencyjnej hotelu w Rockville w stanie Maryland wręcza każdemu twórcy gry Morrowind spersonalizowaną wizytówkę z wybranym przez niego tytułem honorowym i wygłasza krótkie, ale inspirujące przemówienie. Było to wezwanie do działania, które uratowało grę, a według obecnych prawdopodobnie całą firmę.
Rozdział 1: Początki The Elder Scrolls
Skromne początki z The Elder Scrolls: Arena i wprowadzeniem Tamriel
Wiele lat wcześniej, w 1994 roku, The Elder Scrolls: Arena stała się kultowym hitem dzięki zabawnemu systemowi tworzenia zaklęć i nieskończonemu światu fantasy. Jednak niektórzy w Bethesdzie nie byli zadowoleni ze stosunkowo ogólnego wyglądu tej pierwszej gry, ograniczonej liczby zapadających w pamięć lokalizacji lub historii wywodzącej się z cotygodniowej kampanii Dungeons and Dragons. W przypadku kontynuacji, początkowo zatytułowanej Mournhold i rozgrywającej się w prowincji Morrowind, gdzie zakończyła się historia Areny, twórcy mieli nową wizję tego, czym mogłaby być ich seria gier w lochach. Perspektywa pierwszoosobowa 3D zmusiła ich do poszukiwania wyższego poziomu szczegółowości, co zostało osiągnięte dzięki nowej technologii XnGine, a także bardziej literackiemu stylowi narracji.
Kolejna gra, The Elder Scrolls II: Daggerfall, została osadzona w regionach High Rock i Hammerfell i czerpie inspirację z takich źródeł, jak literatura francuska i Vampire: The Masquerade, kolejna gra RPG znana ze swojej gotyckiej atmosfery i bogatej mitologia. Niektóre z celów, jakie mieli nadzieję osiągnąć projektanci Daggerfall, okazały się wówczas niemożliwe; na przykład zespołowi nie udało się zintegrować smoków zgodnie z oczekiwaniami. Jednak dużym osiągnięciem był proceduralny system generowania świata, umożliwiający stworzenie ponad 15 000 unikalnych lokalizacji. (Dla porównania, oryginalne Diablo, wydane w następnym roku, miało tylko 16 poziomów.) Kontynuacja okazała się ogromnym sukcesem dla Bethesdy, sprzedając ponad 100 000 egzemplarzy w zaledwie 48 godzin.
Rozdział 2: Powstanie Morrowinda i ewolucja Bethesdy
Morrowind, gra, która zmieniła oblicze Bethesdy
Morrowind stał się pierwszą grą z serii Elder Scrolls, która została wydana na konsole, około sześć miesięcy po premierze oryginalnej konsoli Xbox. Sprzedała się w milionach egzemplarzy na samej konsoli Xbox, rywalizując jedynie z takimi tytułami jak Halo, Tom Clancy’s Splinter Cell i Fable. Sam Howard uważa ten okres za „renesans Bethesdy”. Jej historia obejmuje prawie cztery dekady, od skromnych początków z grami sportowymi i adaptacjami filmowymi po hity kinowe, takie jak Skyrim i Fallout 4. Jednak znaczna część tej podróży nigdy nie miałaby miejsca bez Morrowinda i słynnego spotkania, które członkowie zespołu tak żywo pamiętają.
Kierownik artystyczny Skyrim, Noah Berry, powiedział: „Morrowind był kluczowym momentem, sprawą życia i śmierci. To tutaj współczesne Elder Scrolls ewoluowało i ukształtowało się jako studio jako całość. » Patrząc na tytuły Bethesdy dla pojedynczego gracza, począwszy od Obliviona, znajdziemy mniej więcej tę samą formułę, którą Howard wymyślił dla The Elder Scrolls III, gry, która na zawsze zmieniła gatunek RPG.
Wniosek: Dziedzictwo Morrowinda
Morrowind to coś więcej niż tylko gra dla Bethesdy. Był to początek nowej ery dla studia, wyznaczający punkt zwrotny w sposobie projektowania gier RPG i definiujący DNA późniejszych tytułów, takich jak Skyrim i Fallout 4. Dbałość o szczegóły, zanurzenie i budowanie świata stały się filarami podejścia Bethesdy. A dziś, prawie dwadzieścia lat po premierze, Morrowind nadal jest uważany za jedną z najlepszych gier RPG, jakie kiedykolwiek stworzono, co stanowi trwałe świadectwo wpływu, jaki wywarła na branżę gier wideo.
Źródło: www.ign.com