Na targach CES 2025 Sony Afeela 1 wyróżnia się jako główny temat dyskusji na temat innowacji w transporcie. Po kilku latach rozwoju i rebrandingu ten pojazd elektryczny prezentuje rozczarowujące właściwości i cenę wywoławczą, która woła: 89 900 dolarów. Artykuł szczegółowo bada techniczne i projektowe aspekty Afeeli 1, jednocześnie stawiając pytania o jej przyszłość na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Niezapraszający projekt
Afeela 1, będąca ewolucją Vision-S z 2020 r. i rebrandingiem na Afeela w 2023 r., z biegiem lat straciła na atrakcyjności wizualnej. Choć wygląd zewnętrzny nie jest zbyt atrakcyjny, jedynie nowy moduł LiDAR na dachu i wyświetlacz powitalny na masce tworzą pozory oryginalności. Niestety elementy te nie rekompensują jednolitości jego konstrukcji, pozostawiając na tym flagowym modelu Sony wrażenie banału.
Drzwi otwiera się bez uchwytów, za pomocą aplikacji lub zintegrowanego przycisku, co budzi wątpliwości praktyczne, szczególnie w ekstremalnych warunkach pogodowych. Wnętrze jest równie minimalistyczne, jeśli nie liczyć żywego wyświetlacza przypominającego technologię Sony oraz kontrolera DualSense umożliwiającego dostęp do gier wideo podczas ładowania.
Żywotność baterii i wydajność ładowania
Afeela 1 jest wyposażona w akumulator o pojemności 91 kWh, zapewniający zasięg maksymalnie 500 mil i moc ładowania 150 kW. Dla porównania Lucid Air w bardziej przystępnej cenie oferuje większą autonomię i szybsze ładowanie, co rodzi pytanie o znaczenie tego modelu na rynku.
Personalizacja wnętrza jest pozytywnym aspektem, z motywami inspirowanymi grami PlayStation; jednakże złożoność interfejsu oprogramowania pozostawia wiele do życzenia i sprawia wrażenie niedokończonego. Dostęp do podstawowych elementów sterujących może być utrudniony, co utrudnia użytkownikowi korzystanie z niego.
Cena i porównanie z konkurencją
Przy cenie początkowej wynoszącej 89 900 USD Afeela 1 plasuje się powyżej Lucid Air Pure, oferując jednocześnie mniej przekonującą wydajność. Wersja Signature, kosztująca 102 900 dolarów, oferuje pewne ulepszenia, ale pozostaje nieatrakcyjna w porównaniu z konkurencją, zwłaszcza Porsche Taycan.
W obliczu tych wyzwań pojawia się pytanie: czy Sony opieszale reagowało na oczekiwania rynku? Ponieważ przemysł motoryzacyjny szybko się rozwija, Afeela 1 może wkrótce być postrzegana raczej jako anomalia niż postęp technologiczny.
Wniosek
Po pięciu latach oczekiwań pojawienie się Afeeli 1 pozostawia gorzki posmak. Krytycy wskazują na słabości zarówno w designie, jak i osiągach, a samochód ten wydaje się źle przygotowany do przebicia się w i tak już nasyconym i wymagającym sektorze. Najbliższe miesiące będą decydujące dla oceny reakcji konsumentów na pierwsze dostawy i dopiero czas pokaże, czy pojazd ten znajdzie swoje miejsce na rynku.
Odczyty: 0