Rada Burlington bierze udział w dwudniowych warsztatach rozpoczynających się w poniedziałek na temat budżetu na 2024 r., który został zaprezentowany w zeszłym tygodniu. Ogromna 92-stronicowa prezentacja programu PowerPoint wywołuje pewne sygnały ostrzegawcze dla miasta. Jednym z problemów jest kadra. Z raportu wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat w Burlington odeszło 389 pracowników, a ponad połowa kadry kierowniczej ma mniej niż dwa lata doświadczenia na swoich stanowiskach. 60 procent pracowników, którzy odeszli, zrobiło to w ciągu pierwszych trzech lat zatrudnienia. W 2023 r. w dowolnym momencie w mieście nieobsadzonych było 14 proc. stanowisk, a obsadzanie stanowisk zajmowało średnio 14 tygodni. Raport zaleca zmniejszenie odsetka nieobsadzonych stanowisk do 12 proc. w 2025 r., a liczbę tygodni potrzebnych na obsadę wolnego stanowiska do 13 tygodni.
Powolne pozwolenia na budowę
Jednym z obszarów, na który zwraca uwagę raport, jest konieczność przyspieszenia rozpatrywania wniosków o pozwolenie na budowę. Burlington zostało uznane za jedno z najgorszych miast w Ontario pod względem zezwoleń na budowę domów. Miasto odpowiedziało, że jest w budowie 29 000 mieszkań, jednak w raporcie służb przyznano, że „miasto doświadczyło wydłużonego czasu rozpatrywania wniosków o pozwolenie z różnych powodów, w tym z wielu etapów procesów, niekompletnych wniosków i dokładności danych; co doprowadziło do frustracji i opóźnień w projektach. Rosnący popyt i przestarzały system spowodowały duże zaległości i nieefektywne wykorzystanie zasobów, co hamuje inicjatywy rozwojowe”. Pracownicy zalecają, aby miasto postawiło sobie za cel skrócenie średniego czasu rozpatrywania wniosku o pozwolenie na budowę o 30 procent i zmniejszenie zaległości w składaniu wniosków o 40 procent. Aby osiągnąć te cele, pracownicy zalecają zatrudnienie czterech dodatkowych pracowników zajmujących się planowaniem za kwotę 554 000 USD – koszt ten można odzyskać w postaci opłat za planowanie.
Dług i wyczerpane rezerwy
Miasto ma też problem z wyczerpanymi zasobami. W raporcie z 2022 r. umieszczono etykietę „ostrożności” co do stanu rezerw Burlington. Fundusz przeznaczania terenów zielonych ma deficyt wynoszący prawie 8 milionów dolarów. Pod względem zadłużenia miasto znajduje się tuż poniżej narzuconego przez siebie limitu wynoszącego 12,5 proc. Ze sprawozdania personelu dotyczącego projektu Centrum Społeczności im. Roberta Batemana wynika, że na etapie budowy może zaistnieć konieczność tymczasowego zwiększenia limitu zadłużenia miasta. Raport z warsztatów ostrzega, że w obecnej sytuacji wysokiego oprocentowania zdolność kredytowa miasta szybko się wyczerpie i że w przypadku niektórych projektów ujętych w planie wieloletnim zdolność kredytowa miasta może nie wystarczyć.
Źródło: www.bing.com