Grand Theft Auto: 15 klasyków dub, reggae i dancehall z serii gier


Wielomiliardowa seria gier Rockstar Games Grand Theft Auto zawsze była znana ze swoich różnorodnych i niezapomnianych ścieżek dźwiękowych. Seria konsekwentnie zawiera klasyki Dub, Reggae i Dancehall, udostępniając graczom najbardziej wpływowe i zapadające w pamięć utwory tego gatunku.

W tym artykule przedstawiamy 15 z tych klasyków, zabierając Cię w podróż po utworach, które mają „ścieżkę dźwiękową” niezliczonych wirtualnych przygód.

Bob Marley i The Wailers – Raj Pimpera (1980)

Pojawia się w: Grand Theft Auto IV
Stacja radiowa GTA: Radio Tuff Gong

Koprodukcja Chrisa Blackwella i Boba Marleya & The Wailers, Raj Pimpera to ponadczasowa, kontemplacyjna melodia, która podkreśla wady bycia gwiazdą. Utwór opowiada historię kobiety, której życie toczy się w świetle reflektorów, nieustannie poszukując wygody w narkotykach, imprezach i seksie. To życie, wyobrażają sobie Bob Marley i The Wailers, zbiera żniwo i kończy się tylko smutkiem i żalem. Mężczyźni „żałują teraz ofiary” – kobiety, której wybory będą miały „bluesing”, kiedy nie będzie bluesa. Raj Pimpera to siódmy utwór z albumu Uprising Boba Marleya i The Wailers.

Podatek od Barringtona – Nie kłóć się ani nie walcz (1979)

Pojawia się w: Grand Theft Auto: Odcinki z Liberty City
Stacja radiowa GTA: RamJam FM

Niewiele jest rzeczy bardziej uspokajających niż Barrington Levy „Nie zadzieraj” gdy uciekasz przed napadem na Bedford Point Expressway w Liberty City. Dubowy klasyk, singiel z albumu Levy’ego z 1979 roku, Anglik, to łagodny i refleksyjny utwór zakorzeniony w tematyce jedności i dobrych wibracji. Został wyprodukowany przez Henry’ego „Junjo” Lawesa.

August Pablo – King Tubby spotyka Rockers Uptown (1976)

Pojawia się w: Grand Theft Auto: San Andreas
Stacja radiowa GTA: K-JAH Zachód

Z definiującego gatunek albumu Augustusa Pabla o tym samym tytule, King Tubby spotyka Rockers Uptown to dobrze umieszczony wybór Rockstar Games w serii GTA. Utwór, który w dużej mierze zawiera wiele pionierskich metod Pablo w Dub, takich jak użycie melodiki, taśmowych opóźnień i syntezowanych ech przeplatających się w celu stworzenia rytmów, jest przełomowym dziełem, które wielu uważa za kamień węgielny wielu popularnych gatunków Dzisiaj. Uznana przez Allmusic.com za „najlepszy przykład dubu, jaki kiedykolwiek nagrano”, piosenka jest świadectwem muzycznego geniuszu Pabla i tego, jak bardzo wyprzedzał swoje czasy.

Dennisa Browna – Pieniądze W Mój Kieszeni (1972)

Pojawia się w: Grand Theft Auto V i Grand Theft Auto Online
Stacja radiowa GTA: Niebieska Arka

Piosenkarz reggae, Dennis Brown, pozostawił wszystko na tym singlu wyprodukowanym przez Winstona „Niney” Holnessa z 1972 roku, Pieniądze W Mój Kieszeni. Co ciekawe, piosenka początkowo nie zyskała należnego jej wynagrodzenia i dopiero w nowej wersji, wydanej w 1979 roku i wyprodukowanej przez Joe Gibbsa, ten klasyk osiągnął swój potencjał, osiągając szczyty brytyjskich list przebojów. Utwór jest gruntowną refleksją nad życiem, które ma prawie wszystko oprócz miłości. Zwraca uwagę na rozbite oczekiwania, że ​​​​sukces w jakiś sposób zagwarantuje miłość. Brown śpiewa, że ​​tak nie jest, mówiąc każdemu, kto chce słuchać, że pomimo pieniędzy w jego kieszeniach, miłość wciąż mu wymyka. Do dziś piosenka pozostaje wizytówką selektorów dźwięku i DJ-ów, którzy chcą uzyskać bisy od swoich tłumów.

Grzegorz Izaak – Nocna pielęgniarka (1982)

Pojawia się w: Grand Theft Auto V i Grand Theft Auto Online
Stacja radiowa GTA: Niebieska Arka

Zwięzłe uchwycenie jego „choroby” – braku miłości i wykorzystanie tego do tego, dlaczego wyzdrowieje tylko wtedy, gdy ma nocną pielęgniarkę, jest podręcznikowym przykładem tego, jak kowal słowa Gregory Isaacs dominuje w swojej domenie.

Michał Prorok – Nie jesteś dobry (1980)

Pojawia się w: Grand Theft Auto III
Stacja radiowa GTA: K-JAH

Wyprodukowany przez Henry’ego „Junjo” Lawesa, ten przebój Michaela Propheta z 1980 roku to szorstki utwór o miłości i rażącej zdradzie. Wersja piosenki, która pojawia się w GTA, została wykonana przez Scientist i nosi tytuł „Dance of the Vampires”. Poza kilkoma zmianami, które sprawią, że piosenka będzie jeszcze bardziej wciągająca w grze, utwór jest w dużej mierze nie do odróżnienia od oryginału.

Cukier Minott – Ciężka presja czasu (1979)

Pojawia się w: Grand Theft Auto: Odcinki z Liberty City
Stacja radiowa GTA: RamJam FM

Jeden z wyróżniających się utworów z albumu Black Roots Sugar Minott z 1979 roku, „Hard Time Pressure”, to przejmująca i refleksyjna piosenka o ucisku i trudnościach. Isaacs rzuca światło na to, w jaki sposób systemy „Babilonu” nadal wywierają presję na ludzi na całym świecie, i szczegółowo opisuje, jak niektórzy ludzie musieli radzić sobie z tą presją. Zakotwicza przygnębiający ton piosenki w odporności ludzkości i błaga swoją publiczność, aby mimo wszystko kontynuowała. Piosenka niewątpliwie wyprzedza swoje czasy i jest odzwierciedleniem waleczności Isaaca jako muzyka prowokującego do myślenia.

Siostry Krwi – Zadzwoń w mój dzwonek (1979)

Pojawia się w: Grand Theft Auto: San Andreas
Stacja radiowa GTA: K-JAH Zachód

Blood Sisters cover disco przeboju Anity Ward z 1979 roku, Zadzwoń w mój dzwonek zasłużyła sobie na miano kultowego klasyka dla miłośników GTA. Wykonanie jest okrojoną wersją jedynego dużego przeboju Anity i przynosi bardziej uduchowioną i intymną wersję utworu, który oryginalnie napisał Frederick Knight.

Książę Jammy – Jammy A Shine (1979)

Pojawia się w: Grand Theft Auto: Odcinki z Liberty City
Stacja radiowa GTA: RamJam FM

Crucial Bunny kontra Prince Jammy – Fatman Dub Contest, winylowy album z 1979 roku, ustąpił miejsca dubbingowi Lloyda Jamesa, bardziej znanego jako Prince (lub King) Jammy. Utwór zawiera wiele elementów i technik spopularyzowanych przez pionierów dubu, takich jak Augustus Pablo. Opiera się jednak na tym fundamencie z kilkoma oryginalnymi zwrotami akcji i jest ulubieńcem tych, którzy dostroili się do RamJam FM Liberty City.

Max Romeo i zdenerwowani – Ścigać diabła (1976)

Pojawia się w: Grand Theft Auto: San Andreas
Stacja radiowa GTA: K-JAH Zachód

Weteran reggae i dubu, Max Romeo, którego prawdziwe nazwisko to Maxwell Livingston Smith, odniósł sukces dzięki temu bojowemu utworowi z 1976 roku, Ścigać diabła. Piosenka, singiel z albumu wyprodukowanego przez Lee Scratch Perry, Wojna Ina Babilonto ognisty dekret Maxa Romeo, który prowadzi swoją słuszną wojnę Rastafariańską z diabłem i grozi wysłaniem go w kosmos.

John Holt ft. Sizzla – Policja W Helikopterze (2006)

Pojawia się w: Grand Theft Auto: Odcinki z Liberty City
Stacja radiowa GTA: RamJam FM

Ten remiks przeboju Johna Holta z 1983 roku pod tym samym tytułem z 2006 roku bezproblemowo wpisuje się w nadrzędną filozofię GTA społeczeństwa skupionego na niewłaściwych rzeczach. Podczas gdy piosenka wykorzystuje marihuanę jako temat dla opresyjnych władz, Sizzla podkreśla literacką i metaforyczną wartość obrazów, zadając pytania dotyczące „wielkiej farmy”, korupcji i przestępczości. Twierdzi, że to są kwestie zasługujące na analizę i uwagę, a nie jakaś roślina, która rośnie w polu. Piosenka jest ostatecznie zakorzeniona w buncie, a obaj mężczyźni ostrzegają: „Jeśli nadal będziecie palić zioła, spalimy wasze pola trzciny”. Mówiąc bardziej bezpośrednio, piosenka była odpowiedzią na rozprawę jamajskiej policji z marihuaną – wysiłek, który był wspomagany przez CIA na początku lat 80-tych.

Toots & The Maytals – Spadek ciśnienia (1969)

Pojawia się w: Grand Theft Auto: San Andreas
Stacja radiowa GTA: K-JAH Zachód

„Jeśli robisz złe rzeczy niewinnym ludziom, to złe rzeczy przytrafią się tobie. Tytuł był frazą, którą kiedyś mówiłem. Gdyby ktoś wyrządził mi krzywdę, zamiast walczyć z nim jak wojownik, powiedziałbym: „Presja spadnie na ciebie”. Toots Hibbert przedstawił to wyjaśnienie przeboju grupy „Pressure Drop” w wywiadzie dla Opiekun. Podobno groźba karmicznej zemsty po zwolnieniu z więzienia za posiadanie marihuany, piosenka przedstawia Tootsa i The Maytals, a dokładniej Tootsa, jako kogoś, kto został skrzywdzony, który jest nieugięty, że ich sprawiedliwość nadejdzie dzięki boskości. Piosenka, wyprodukowana przez Leslie Kong, jest singlem z ich albumu „Sweet and Dandy” z 1968 roku, a także pojawiła się w filmie „The Harder They Come”.

Yellowman – Nie ruszać się, to nikomu nic się nie stanie (1984)

Pojawia się w: Grand Theft Auto V i Grand Theft Auto Online
Stacja radiowa GTA: Niebieska Arka

Ten tytułowy utwór z albumu Yellowmana o tym samym tytule z 1983 roku to urocza dubowa płyta wydana przez legendę Dancehall. Jego żartobliwe teksty, dokumentujące wymianę zdań między organami ścigania a piosenkarką, są beztroskim połączeniem zdolności Yellowmana jako artysty. Jego włączenie do często pełnego przemocy świata GTA dodaje odpowiednią mieszankę komedii i realizmu w grze, tworząc niezapomnianą wirtualną przygodę. Utwór został wyprodukowany przez Greensleeves Records.

Rangi Szabba – Niegodziwe łóżko Inna (1990)

Pojawia się w: Grand Theft Auto: San Andreas
Stacja radiowa GTA: K-JAH Zachód

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych ikon Dancehall, Shabba Ranks, dorównała swoim wybrykom OG „Rude bwoy” z „Wicked Inna Bed” – utworem, w którym pokazał swoją waleczność jako dama i wyjątkowy talent w sypialni. Przechwalający się charakter utworu jest zgodny z dobrze znaną wówczas postacią Shabby i całkiem dobrze współgrał z cielesnym tematem utworu. Przypadkowo te elementy sprawiają, że idealnie nadaje się do świata GTA.

Buju Banton – Kierowca A (2006)

Pojawia się w: Grand Theft Auto IV
Stacja radiowa GTA: Potężny system dźwiękowy B 96,9

Hit Buju Bantona z 2006 roku, Kierowca A, w którym portretuje barona narkotykowego wydającego swoim podwładnym surowe instrukcje dotyczące „specjalnej” dostawy, płynnie wpasowuje się w świat GTA. Haczyk w piosence jest trochę robaczkowy i przyciąga nawet najbardziej przypadkowych słuchaczy swoją szorstką, niezbyt ryzykowną prezentacją dość poważnego problemu – handlu narkotykami.



Źródło : https://www.dancehallmag.com/2023/02/06/features/grand-theft-auto-15-dub-reggae-dancehall-classics-from-the-gaming-franchise.html