Głos GTA 5 wypowiada się na temat niewłaściwego wykorzystania głosowej sztucznej inteligencji

Wyzwanie, jakim jest nieuprawnione wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży kreatywnej

Niewłaściwe wykorzystanie sztucznej inteligencji to realny problem, z którym boryka się obecnie cała branża kreatywna. Często otwarcie krytyczny aktor Ned Luke niedawno skonfrontował się z WAME, firmą technologiczną, za używanie swojego głosu w chatbocie AI bez pozwolenia.

Incydent ten wywołał ważną dyskusję na temat komplikacji technicznych i prawnych treści generowanych przez sztuczną inteligencję, szczególnie w zakresie reprodukcji ludzkiego głosu.

Reakcja i kontrowersje Neda Luke’a

Reakcja Luke’a była jasna i jednoznaczna. Otwarcie i stanowczo wyraził swoją dezaprobatę dla działań WAME w mediach społecznościowych, potępiając firmę za stworzenie, jak to określił, „fałszywej komputerowej oceny jego głosu” i nazwanie sytuacji „bzdury”. Ta odpowiedź podkreśla rosnące obawy aktorów i twórców dotyczące nieuprawnionego wykorzystania ich głosów i obrazów w projektach generowanych przez sztuczną inteligencję.

Ned Luke jest najbardziej znany z podkładania głosu Michaelowi De Santa w Grand Theft Auto 5. Jego charakterystyczny głos jest jednym z powodów, dla których wielu uważa Michaela za jednego z najlepszych bohaterów w historii GTA. Tak więc, chociaż WAME nie jest całkowicie błędne, mogliśmy zrozumieć chęć dodania go do swojego chatbota AI.

Reszta kontrowersji

Kontrowersje rozpoczęły się, gdy WAME wypuściło chatbota naśladującego głos Luke’a jako jego postaci z GTA V. W reakcji na chatbota Luke skrytykował firmę w mediach społecznościowych, radząc fanom, aby unikali tego typu treści generowanych przez sztuczną inteligencję i podkreślając związany z tym brak szacunku w używaniu głosu bez pozwolenia.

Negatywna reakcja Luke’a oraz szerszej społeczności graczy i filmowców, w tym Rogera Clarka, znanego z roli w Red Dead Redemption 2, spowodowała, że ​​WAME usunął z Internetu chatbota i powiązane z nim materiały promocyjne.

Implikacje dla branży gier wideo i postęp w sztucznej inteligencji

Jak donosi PCGamesN, WAME wydało oświadczenie, w którym odniosło się do incydentu i uznało go za kluczowy moment w dostosowaniu technologii sztucznej inteligencji do standardów etycznych i prawnych. Zobowiązują się do poszanowania praw aktorów głosowych i twórców, jednocześnie rozwijając etyczne praktyki sztucznej inteligencji.

Wydarzenie to podkreśla delikatny charakter wykorzystania technologii AI w tworzeniu treści, szczególnie w odniesieniu do praw własności intelektualnej, zgody i integralności artystycznej.

W miarę narastania uzasadnionych obaw związanych ze stosowaniem sztucznej inteligencji wielu przedstawicieli branży gier uznaje znaczenie jej stosowania. W niektórych grach zrezygnowano nawet z wykorzystania ludzkich aktorów głosowych, zwłaszcza The Finals, które pomimo kontrowersji nadal biło rekordy na Steamie.

Czas pokaże, czy Rockstar Games wykorzysta technologię sztucznej inteligencji w Grand Theft Auto 6.

W miarę ciągłego rozwoju technologii sztucznej inteligencji rodzą się ważne pytania dotyczące własności intelektualnej, zgody oraz tego, w jaki sposób firmy korzystające z takich narzędzi mogą zrównoważyć innowacje technologiczne z prawami i szacunkiem dla jednostek, szczególnie w branżach kreatywnych.

Źródło: www.bing.com