Dlaczego dochodzenie LRT w Ottawie zawiera lekcje dla Metrolinx i GTA


Jeśli uważasz, że zjadliwy raport z publicznego dochodzenia w sprawie systemu kolei miejskiej w Ottawie z zeszłego tygodnia jest tylko po to, by miejscowi się nad nim zastanawiali, pomyśl jeszcze raz.

Wiele ustaleń zawartych w raporcie komisarza sędziego Williama Hourigana rodzi pytania dotyczące projektów tranzytowych budowanych w Greater Toronto Area – projektów, które pożyczyły integralne elementy z Confederation Line, zanim zostały sprawdzone lub przetestowane.

Jak zgodziła się była skarbniczka miasta Ottawa podczas zeznań zeszłej wiosny, Linia Konfederacji Ottawy o wartości 2,1 miliarda dolarów była królikiem doświadczalnym dla LRT w Ontario.

Prowincjonalna agencja transportowa Metrolinx zastosowała następnie ten sam model partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli P3, dla kilku własnych projektów LRT w rejonie Toronto.

W wielu przypadkach Metrolinx wybrał tych samych doradców, język umów, firmy i pociągi, które ostatecznie przyczyniły się do powstania nękanego problemami systemu Ottawy, który został otwarty we wrześniu 2019 roku z ponad rocznym opóźnieniem.

Dla mieszkańców Ottawy oznacza to déja vu, gdy widzą ostatnie nagłówki o wartym 5,8 miliarda dolarów projekcie Metrolinx Eglinton Crosstown — 19-kilometrowej linii LRT biegnącej ze wschodu na zachód przez Toronto — przekraczanie terminów pośród Brak przejrzystości.

„Niedoświadczeni” doradcy

Rząd Ontario upoważnił komisję do zbadania tylko pierwszego etapu LRT w Ottawie, ale biorąc pod uwagę, jak wiele podstawowych elementów składowych projektu wykorzystano gdzie indziej, dobrze byłoby przeczytać 664-stronicowy tom Hourigana.

Hourigan stwierdził, że wszystko w LRT w Ottawie było „pierwsze”, sięgające czasów, gdy miasto po raz pierwszy poprosiło o oferentów dziesięć lat temu.

Napisał, że był to kluczowy etap, ponieważ zamówienia i umowa były podstawą relacji między miastem a Rideau Transit Group (RTG), budowniczym linii. (Obie strony walczą teraz w sądzie.)

Komisarz stwierdził, że miasto i jego dwaj kluczowi doradcy ds. Zamówień — Infrastructure Ontario i konsultant Brian Guest — byli niedoświadczeni, co „doprowadziło do prawdziwych problemów”.

Hourigan doszedł również do wniosku, że Infrastructure Ontario używał tego rodzaju modelu P3 tylko w szpitalach i sądach, nigdy w systemach kolei lekkiej. Wziął swój szablon z tych P3 i użył go w LRT w Ottawie.

Infrastructure Ontario, agencja Crown, była kimś więcej niż tylko doradcą Metrolinx. W 2015 roku był współpodpisanym kontraktem na 25-stacyjny Eglinton Crosstown, a trzy lata później zrobił to samo dla 18-przystankowego Finch West LRT, aby połączyć linię metra w Toronto z Humber College. Następnie w 2019 roku podpisał kontrakt z 19-przystankowym autobusem Hurontario LRT z północy na południe w Mississauga i Brampton.

Sędzia William Hourigan, komisarz dochodzenia publicznego w sprawie tranzytu lekkiej kolei w Ottawie, czeka na przemówienie, gdy jego raport końcowy zostanie opublikowany 30 listopada 2022 r. (Spencer Colby/Kanadyjska prasa)

Ten sam konsultant

Zapytanie usłyszał od „superkonsultanta” Briana Guesta, który pracował za kulisami na stanowiskach politycznych – w tym w zespole przejściowym byłego burmistrza Ottawy, Jima Watsona – i był kluczowym graczem w urzędzie kolejowym miasta, a później w Metrolinx.

Gość nie był inżynierem ani nie miał doświadczenia w P3. Jednak dochodzenie wykazało, że stał za wieloma „innowacjami” w fazie przetargu.

Gość myślał, że oferenci przedstawią cenę poniżej „limitu przystępności cenowej” lub dyskwalifikacji ryzyka – posunięcie to, jak mówi, zostało również zastosowane w przypadku Eglinton Crosstown i Finch West.

Wymyślił również, że oferent podejmie ryzyko wykopania tunelu pod centrum Ottawy w zamian za więcej punktów w konkursie – co okazało się korzystne dla miasta po tym, jak w 2016 r.

Po zakończeniu pracy w Ottawie w 2013 roku Guest przeniósł się do Toronto i Metrolinx. Zapytaniu opowiedział o swojej pasji i zaangażowaniu w projekty Eglinton Crosstown, Finch West i Hurontario.

„To było bardzo wciągające i do dziś pomagam w realizacji bardzo ambitnego wdrożenia metra i ekspansji Go przez rząd Forda” – zeznał Guest w czerwcu. „Byłem w pełni zaangażowany w świat Toronto”.

Gość nie odpowiedział na prośbę o komentarz. Metrolinx nie odpowiedział też na pytania CBC dotyczące jego obecnej roli. Zrezygnował z funkcji wiceprezesa w styczniu zeszłego roku po dochodzeniu Toronto Star dotyczącym potencjalnego konfliktu interesów po tym, jak Metrolinx dał swojej firmie Boxfish miliony kontraktów. Agencja powiedziała Starowi, że nie ma konfliktu interesów, a Gość nie ma wpływu na przyznawanie kontraktów.

Brian Guest, po lewej, staje w obliczu przesłuchania podczas publicznego dochodzenia LRT w czerwcu od głównego doradcy, Johna Adaira, po prawej. Gość ściśle współpracował z urzędem kolejowym w Ottawie, a także pełnił funkcję wiceprezesa Metrolinx. (kanał wideo Ottawa Light Rail Commission)

Partnerzy prywatni

Firmy, które zbudowały Confederation Line, również pracują w Toronto.

ACS Infrastructure i SNC-Lavalin mają po 40 procent udziałów w firmie RTG, która buduje linie, podczas gdy Ellis Don jest właścicielem 20 procent.

Znacznie większy i kosztowniejszy kontrakt Eglinton Crosstown został przyznany Crosslinx Transit Solutions, konsorcjum składającemu się również z ACS Infrastructure, SNC-Lavalin i Ellis Don, z dodatkiem Aecon. W takim przypadku każda firma posiada 25 proc.

Podczas gdy Metrolinx współpracował z różnymi firmami na swojej 18-kilometrowej linii Hurontario, ACS Infrastructure jest właścicielem jednej trzeciej Mosaic Transit Group, która buduje 11-kilometrową linię Finch West LRT.

W każdym projekcie prywatne firmy podpisały się pod modelem P3, w ramach którego projektują, budują, finansują i konserwują systemy kolejowe – chociaż w przypadku Hurontario sektor prywatny będzie również obsługiwał linię.

Konsorcja będą utrzymywać wszystkie te systemy kolei lekkiej przez 30 lat po ich otwarciu, czasami zlecając te prace podwykonawcom, tak jak zrobiło to RTG w Ottawie.

W swoim raporcie Hourigan poświęcił dużo czasu na zbadanie, w jaki sposób można zbudować infrastrukturę publiczną, i zasugerował, aby rządy unikały „wizji tunelowej” dla P3.

Zwrócił uwagę, że od tego czasu niektóre firmy, w tym SNC-Lavalin, niechętnie składają oferty na takie kontrakty ze stałą ceną. Dodał, że duże projekty infrastrukturalne w Australii, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii przeszły na mniej wrogi model „sojuszu”.

Minister infrastruktury Ontario Kinga Surma broniła jednak korzystania z P3 w zeszłym tygodniu, a jej biuro zrobiło to ponownie, odpowiadając na tę historię.

„Ontario jest znane na całym świecie dzięki sukcesowi swojego programu P3” — napisał Andrea Chiappetta, sekretarz prasowy Surmy. „Wiemy, że model P3 zadziałał i nadal będzie miał kluczowe znaczenie w przenoszeniu ryzyka i ochronie pieniędzy podatników”.

Metrolinx kupił pociągi w Ottawie w 2017 roku

Po to są pociągi.

Mieszkańcom Ottawy obiecano pociąg elektryczny, który był testowany przez co najmniej dwa lata. Mieszkańcy dowiedzieli się tylko, że pociągi linii Konfederacji były prototypami wykorzystującymi nową technologię raport CBCi późniejsze dochodzenie.

Okazało się, że Alstom pojawił się bardzo późno, bo w 2012 roku, jako dostawca pociągów dla RTG. Firma zeznała, że ​​„przesuwa granice” tego, co może zrobić lekki pojazd szynowy, modyfikując tramwaj używany we Francji na zimy w Ottawie i pożądaną liczbę pasażerów.

Powstały w ten sposób model Citadis Spirit, wprowadzony w pośpiechu do użytku, napotkał ogromną liczbę problemów, z których nie wszystkie leżały wyłącznie w gestii producenta pociągów. Wiele problemów związanych z rozwiązywaniem problemów miało miejsce po tym, jak pasażerowie z Ottawy jechali koleją.

Jednak w maju 2017 r., kiedy mniej niż jedna czwarta floty Ottawy była w fazie testów, były dyrektor generalny Metrolinx, John Jensen – który przeniósł się tam po przeprowadzeniu zamówienia LRT dla miasta Ottawa – ogłosił, że prowincjonalna agencja kupił 61 z nich za 528 milionów dolarów.

Pociągi Alstom Citadis Spirit z Ottawy, widziane tutaj w 2018 r., miały później wystartować w systemie, który byłby nękany poważnymi problemami. (miasto Ottawa)

„Wiemy na pewno, że lekkie pojazdy szynowe Alstomu działają” – napisał wówczas w komunikacie prasowym. „Obecnie produkują wysokiej jakości pojazdy na czas dla projektu Confederation Line LRT w Ottawie”.

Obecny dyrektor generalny Metrolinx, Phil Verster, powiedział swojej radzie dyrektorów w zeszłym tygodniu, że Metrolinx ma oko na problemy LRT w Ottawie, zwłaszcza że ten sam pociąg będzie kursował na liniach Finch West i Hurontario.

Verster powiedział, że Metrolinx chce mieć pewność, że dokonano modyfikacji, aby pociągi były bezpieczne i niezawodne. Obiecał, że personel przejrzy raport Hourigana i przedstawi zalecenia.

Opóźnienia Eglinton Crosstown

CBC zapytało konkretnie Metrolinx, w jaki sposób zapewni opinię publiczną, że jego projekty LRT nie powtórzą problemów Ottawy, ale nie udzielono odpowiedzi.

Zamiast tego oświadczenie Verstera po prostu wyjaśniło, w jaki sposób Crosslinx opóźnił się w projekcie Eglinton Crosstown.

Biuro minister transportu Caroline Mulroney również nie odpowiedziało na pytania.

Budowa Eglinton Crosstown LRT w Toronto odbywa się na skrzyżowaniu Yonge Street i Eglinton Avenue w zeszłym miesiącu. (Angelina King/CBC)

Konsorcjum budujące Eglinton Crosstown nie dotrzymało terminu umownego 29 września 2021 r., a Metrolinx i Crosslinx toczą w sądzie walkę o to, czy termin ten powinien był zostać przedłużony z powodu pandemii COVID-19.

CBC zapytało Crosslinx, jakie wnioski wyciągnęły jej firmy macierzyste z doświadczeń w Ottawie, ale pytania zostały skierowane do Metrolinx.

Tak samo było w Ottawie, gdzie kontrakt LRT zapewniał wszelkie informacje mediom, a opinia publiczna musiała przechodzić przez miasto Ottawa. Kiedy rozpoczęło się dochodzenie, RTG powiedział, że cieszy się, że sfrustrowani jeźdźcy w końcu dostaną „pełny obraz” po latach kontrolowania przez miasto informacji. (Hourigan zalecił również agencjom rządowym i budowniczym LRT uczciwą komunikację ze społeczeństwem).

Szczegóły dotyczące opóźnienia Eglinton Crosstown mogą być nieliczne, ale jeden świadek z publicznego dochodzenia w Ottawie zwrócił uwagę, jak podobny jest projekt w Toronto do sytuacji linii konfederacyjnej w Ottawie.

Derek Wynne, inżynier z brytyjskiej firmy konsultingowej SEMP, został wezwany do przeprowadzenia „kontroli stanu” LRT w Ottawie w 2017 roku i stwierdził, że zawodzi.

W majowym wywiadzie dla prawników Komisji wyśledził wiele problemów związanych z kontraktem Ottawy sprzed dziesięciu lat. Wyjaśnił, że jeśli nabywca rządowy nadmiernie określa szczegóły tego, czego chce, tak jak zrobił to Ottawa, prywatne firmy nie mają elastyczności, aby znaleźć właściwe rozwiązanie. Zamiast tego firmy są zmuszone do zaprojektowania czegoś, co spełni warunki umowy.

Wynne powiedział komisji, że kontrakt z Ottawy był pierwszym z serii kontraktów wykorzystywanych wówczas w projektach Metrolinx Eglinton Crosstown, Finch West i Hurontario. Przepowiedział, że każdy z nich zostanie otwarty z opóźnieniem.

„A powodem, dla którego wiem, jest to, że ciągle jesteśmy proszeni o wejście i ratowanie tych projektów” – powiedział pod przysięgą Wynne prawnikom komisji pod przysięgą. „Te same zachowania, ta sama umowa projektowa, podstawowa konstrukcja”.



Źródło : http://www.bing.com/news/apiclick.aspx?ref=FexRss&aid=&tid=638f130d54354282a9b716b60c3dda5b&url=https%3A%2F%2Fwww.cbc.ca%2Fnews%2Fcanada%2Fottawa%2Fottawa-light-rail-inquiry-metrolinx-analysis-1.6672970&c=18179813766656588525&mkt=fr-fr