Transakcja Google na Fortnite za 147 milionów dolarów: przegapiony punkt zwrotny

Oferta Google o wartości 147 milionów dolarów dla Epic Games

Podczas procesu Google vs Epic zaskakujące odkrycie ujawniło, że w 2018 roku Google hojnie zaoferował firmie Epic Games 147 milionów dolarów za wprowadzenie Fortnite do Sklepu Play. Oferta ta została zatwierdzona przez wiceprezesa ds. partnerstwa Google Play w celu zapewnienia obecności popularnej gry na platformie i uniknięcia potencjalnych wyzwań wynikających z alternatywnych metod dystrybucji.

Fortnite początkowo trafił na Androida w 2018 r. poprzez bezpośrednie instalacje i sklep z aplikacjami Samsung Galaxy, odnosząc natychmiastowy sukces. Jednak niekonwencjonalny sposób montażu stwarzał spore problemy. Rozwiązaniem Google na ten dylemat była wielomilionowa transakcja, której szczegóły wyszły na jaw w wyniku toczącego się sporu między Google a Epic Games.

Propozycja Google’a

Purnima Kochikar, wiceprezes ds. partnerstw związanych z grami w Google, potwierdziła aprobatę Google dla proponowanej umowy, podkreślając aktywne dążenie firmy do utrzymania Fortnite w ekosystemie Sklepu Play. Oferta o wartości 147 mln dolarów miała być płatna w ratach rozłożonych na trzy lata i zakończyć się w 2021 r., co sygnalizuje zaangażowanie Google w długoterminowe partnerstwo.

Wybór Epic Games

Motywacją bezprecedensowej oferty Google’a była obawa firmy przed potencjalnym „efektem zarażenia”, w wyniku którego główni twórcy gier mogliby zdecydować się na niezależną dystrybucję swoich aplikacji, z pominięciem Sklepu Play i prowadząc do strat, znacznych przychodów dla społeczeństwa. Epic Games ostatecznie zdecydowało się nie przyjąć lukratywnej propozycji Google’a, co doprowadziło do pierwszej instalacji Fortnite na Androida poza Sklepem Play.

Konsekwencje tej decyzji zaczęły się ujawniać w 2020 roku, kiedy po krótkim pobycie w Sklepie Play firma Epic Games wprowadziła płatności bezpośrednie, co skłoniło Google (i Apple) do usunięcia gry. Akcja ta wywołała reakcję prawną. Szybkie posunięcie Epic polegające na uruchomieniu gry batalia prawna z dwoma gigantami technologicznymi.

W miarę trwania procesu ujawnienie istotnej oferty Google dodaje nowy wymiar złożonym relacjom między głównymi twórcami gier a platformami sklepów z aplikacjami, podkreślając wysiłki Google mające na celu zapewnienie Fortnite miejsca w Sklepie Play.

Źródło: www.bing.com