„Ciemne wzory” w Fortnite, które doprowadziły do ​​​​największych kar FTC w historii


Dwie ugody złożone w poniedziałek między Federalną Komisją Handlu a Epic Games, twórcą ulubionej przez nastolatków gry Fortnite, były rekordzistami na swój sposób.

Pierwsza ugoda – 275 milionów dolarów opłaty przeciwko firmie za rzekome lekceważenie przepisów dotyczących prywatności dzieci w jej produktach – była największą karą, jaką kiedykolwiek nałożono za naruszenie zasady FTC, podała agencja. Firma zgodziła się również zapłacić największy zwrot pieniędzy, jaki kiedykolwiek wydano w sprawie gier podniesionej przez FTC, 245 milionów dolarów, w odpowiedzi na zarzuty agencji dotyczące stosowania przez Epic „ciemnych wzorców”, które nakłaniały graczy do płacenia za towary, których mogli nie zamierzać kupić.

Chociaż kwestie prywatności były na radarach ustawodawców od dziesięcioleci, ich skupienie się na tych oszukańczych projektach przyniosło skutek dopiero w ostatnich latach. Kalifornia formalnie zajęła się ciemnymi wzorcami w ramach aktualizacji stanowych przepisów dotyczących prywatności cyfrowej w 2021 r., podczas gdy grupa ponadpartyjnych prawodawców federalnych wydała ponadpartyjny projekt ustawy mający na celu zakazanie tego rodzaju praktyk latem ubiegłego roku.

Czym są „ciemne wzory”?

Nawet jeśli nigdy wcześniej nie słyszałeś terminu „ciemny wzór”, prawie na pewno spotkałeś się z nim twarzą w twarz gdzieś w sieci.

Technolog Harry Brignull po raz pierwszy ukuł ten termin w 2010 roku jako sposób skodyfikowania „manipulacyjnych lub oszukańczych decyzji projektowych”, których celem jest skłonienie użytkowników końcowych do podjęcia działań, których być może nie podjęliby z własnej woli. Na przykład niektóre usługi subskrypcyjne zostały oskarżone o wykorzystywanie ciemnych wzorców, aby zniechęcić ludzi do usuwania kont po wygaśnięciu bezpłatnych wersji próbnych usługi. Inni umieszczają etykietę z ciemnym wzorem na reklamach udających niezależną treść, aby skłonić internautę do kliknięcia.

To tylko dwa z tuzina różnych odmian oszukańczego projektu, które Brignull skatalogował na swojej stronie internetowej w ciągu ostatniej dekady. W niektórych przypadkach ciemny wzorzec może próbować skłonić kupującego do wydania większej kwoty na zakup — albo przez przemycenie przedmiotu do koszyka, albo przez wprowadzenie wielu nieoczekiwanych opłat za dostawę lub podatków pod koniec procesu realizacji transakcji. Inne ciemne wzorce mogą mieć na celu skłonienie odwiedzających witrynę do wyrażenia zgody na śledzenie na miejscu w większym stopniu, niż by im to odpowiadało, lub sprawić, że rezygnacja z tego śledzenia będzie prawie niemożliwa.

Zgodnie ze skargą FTC, Epic został przyłapany na używaniu ciemnych wzorców do obciążania graczy Fortnite bez uzyskania ich wyraźnej zgody. Przez ponad rok po tym, jak Epic zaczął oferować zakupy w aplikacji, młodzi gracze Fortnight mogli kupować różne kostiumy i akcesoria dla swoich awatarów w grze „po prostu naciskając przyciski” – bez hasła ani numeru PIN z karty -wymagany rodzic trzymający.

„Wielu rodziców było zaskoczonych, gdy dowiedziało się, że firma Epic obciążyła ich setkami dolarów za działania dzieci w aplikacji, na które nie autoryzowali” — napisała FTC, szczegółowo opisując skargi jednego z rodziców, który wyraził rozczarowanie, że ich 10-letni latek „tak łatwo” dokonał zakupów w aplikacji o wartości około 500 USD.

Ponadto FTC wyszczególniło, że firma Epic używała innych ciemnych wzorów, aby utrudnić anulowanie zakupów lub żądanie zwrotu pieniędzy. Agencja opisała, że ​​wkrótce po wprowadzeniu przycisku „Anuluj zakup” w 2019 roku, firma przesunęła przycisk w dół ekranu i zmniejszyła go. FTC wyjaśniła również, że Epic „celowo wymaga[d] konsumentów, aby znaleźli i pokonali trudną i długą ścieżkę, aby poprosić o zwrot pieniędzy za pośrednictwem aplikacji Fortnite”, a także poprosili tych graczy, aby przeskoczyli przez „kilka niepotrzebnych kroków”, aby przesłać tę prośbę na końcu.

Podczas gdy firma Epic jest karana za swoje praktyki, wciąż istnieje niezliczona liczba innych aktorów w sieci, którzy wciąż wykonują podobne akrobacje. W jednym badaniu, które objęło 11 000 sklepów internetowych w 2019 r., naukowcy odkryli, że mniej więcej jeden na 10 angażuje się w jakieś oszustwo, aby skłonić kupujących do wydawania więcej, niż zdawali sobie sprawę. Inne badanie 240 najpopularniejszych bezpłatnych aplikacji w sklepie z aplikacjami na Androida wykazało, że 95% można znaleźć za pomocą jakiegoś ciemnego wzorca, zwykle po to, by skłonić użytkowników do klikania reklam w aplikacji. Jeśli FTC zamierza rozprawić się z tego rodzaju oszustwami na dużą skalę, to agencja ma do tego pełne ręce roboty.



Źródło : https://www.marketwatch.com/story/the-dark-patterns-in-fortnite-that-led-to-the-largest-ftc-penalties-ever-11671488228