Valve rezygnuje z wsparcia Maca dla CS2 – krok wstecz dla rozwoju gier Apple

Dlaczego Valve rezygnuje z Maca i co to oznacza?

Valve, developer i operator platformy Steam, po raz pierwszy wydał CS:GO w 2012 roku. Stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych gier first-person shooter. CS:GO był aktualizowany na przestrzeni lat, ale teraz nadchodzi największa aktualizacja, jaką jest zmiana na Counter-Strike 2. Nowa wersja gry zastępuje praktycznie CS:GO, co oznacza, że oryginalną wersję nie można uruchomić na platformach, które nie są już obsługiwane przez CS2. Valve ogłosił, że CS2 zostanie wprowadzony na systemy Windows i Linux, ale nie na najlepsze komputery Mac.

macOS dołącza do innych systemów operacyjnych na poziomie DirectX 9 i 32-bitowych, które nie są obsługiwane przez CS2 i CS:GO. Tu jest interesujący moment: Valve twierdzi, że wszystkie te systemy razem stanowią mniej niż 1% aktywnych graczy CS:GO. Oznacza to, że tylko ułamek procenta graczy CS:GO grało na Macu, i z tego punktu widzenia trudno jest oskarżać Valve o rezygnację z macOS. Pojawia się też pytanie, czy brak gier na macOS wynika z braku tytułów czy graczy. Bez względu na odpowiedź, utrata Counter-Strike na macOS to duża strata dla całego środowiska Mac gaming.

Warto zauważyć, że Valve wprowadza wersję legacy CS:GO, ale wsparcie dla tej wersji zostanie zakończone 1 stycznia 2024 roku, i nie zawiera ona oficjalnego matchmakingu. Usługi zewnętrzne, takie jak ESEA i FACEIT, będą w dalszym ciągu działać, ale w końcu całkowicie zastąpią CS:GO CS2. Biorąc to wszystko pod uwagę, można śmiało powiedzieć, że Counter-Strike na Maca umiera wraz z wydaniem CS2.

Odejście Counter-Strike w najgorszym możliwym czasie

Apple stawia wszystko na grę, i nie tylko mówię tutaj o subskrypcji Apple Arcade. Firma promuje gry na niemal wszystkich swoich platformach – w tym na Macu, iPadzie, iPhone’ach i Apple TV. Nawet Apple Watch ma swoje gry. Na przykład, chip A17 Pro w iPhone’ach 15 Pro i 15 Pro Max będzie wykorzystany do gry w pełne tytuły AAA w tym roku. Należy również zauważyć, że macOS Sonoma wprowadza tryb gry, który ogranicza zużycie tła, aby zoptymalizować wydajność gier.

To wszystko z perspektywy konsumenta, ale Apple aktywnie stara się przekonać deweloperów, aby przenieśli swoje gry na Maca. Firma ogłosiła nowy Game Porting Toolkit na WWDC 2023, który pozwala uruchomić praktycznie dowolną grę na macOS. Jest zaprojektowany tak, aby deweloperzy mogli testować swoje gry – sprawdzić, jak łatwo je uruchomić – na komputerach Mac. Counter-Strike 2 działa całkowicie poprawnie w GPTK, co jest świadectwem czasu i wysiłku, które Apple włożyło w rozwój tego narzędzia, aby deweloperzy dodawali więcej gier do Maca i poprawiali dostępność macOS dla graczy. Kilka miesięcy później macOS stracił Counter-Strike, co pokazuje, jak krucha może być scena Mac gamingu.

Którędy pójdzie Apple?

Teraz widzimy, jak trudno jest uczynić grę ważnym elementem systemu operacyjnego w tak późnym stadium wojny między platformami. W większości gracze i deweloperzy już wybrali Windows. Ale widzimy również, jak daleko mogą posunąć się systemy operacyjne, jeśli zostaną popchnięte we właściwym kierunku. Jeśli zastanawiamy się, dokąd Apple może pójść, ironicznie możemy spojrzeć na postępy Valve związane z grami na Linuksie i systemem operacyjnym SteamOS. Valve stworzyło ekosystem gamingowy na opartym na Linuksie Steam Deck, który odniósł ogromny sukces i przyczynił się do rozwoju gier na Linuksie jako całości.

Apple może podążać podobną, ale znacznie trudniejszą ścieżką w przypadku gier na Macu. Ponieważ niemal wszystkie urządzenia w jego ekosystemie są zdolne do uruchamiania tytułów AAA, myślę, że celem jest stworzenie spójnego doświadczenia. Zapomnijmy o grach w chmurze – wyobraźmy sobie, że możemy uruchamiać tytuły AAA na naszym iPhonie, a potem kontynuować na Macu tam, gdzie skończyliśmy. Chcemy większego ekranu? Po prostu używajmy Apple TV. A co powiemy na przełączenie się na iPada i doświadczenie gry na środku ekranu? To nie stanie się z dnia na dzień, ale połączenie doświadczenia z gier na wszystkich produktach Apple może być jedynym sposobem na rozwój Mac gamingu w sposób, którego Apple wyraźnie pragnie.

Źródło : www.xda-developers.com