Resident Evil Village na iPhone – podgląd przyszłości gier Apple

Nowoczesne możliwości Apple: Granie w pełne wersje gier na urządzeniach mobilnych
Apple zadziwia swoimi nowymi osiągnięciami w dziedzinie gier. Resident Evil Village udowadnia, że możliwe jest granie w pełne wersje gier na iPhone’ie. Ta niesamowita produkcja, chociaż pierwotnie przeznaczona dla konsol, została zaprojektowana w taki sposób, że grając na mniejszym ekranie nie tracimy niczego ze względu na jakość rozgrywki. Ale to nie grafika gry stanowi najbardziej interesujący aspekt tego wydania – jestem zdecydowanie bardziej podekscytowany tym, co może oznaczać dla przyszłości gier na urządzeniach Apple.

Premiera gry Resident Evil Village na iPhone’ie to prawdziwy hit. Sam zagrałem jedynie przez godzinę na wersji przedpremierowej na modelu iPhone 15 Pro Max, ale wystarczająco długo, aby przetrwać atak Lycanów w śnieżnej wiosce. Jednym z mankamentów przekładki gry na dotykowy ekran iPhone’a jest słaba jakość sterowania. Próbowałem używać panelu dotykowego, ale było to okropne doświadczenie. Nawet w początkowych sekwencjach gry, kiedy jedynym zadaniem było przeniesienie niemowlęcia do łóżeczka, sterowanie było trudne. Jednak sam iPhone sprawdza się jako konsola. Kiedy podłączyłem swój kontroler DualSense, całość poczuła się tak, jakbym korzystał z PS5, a sterowanie przyszło mi naturalnie. Niestety, znajomość kontrolerów nie sprawiła, że atak Lycanów był mniej stresujący.

Mimo że pierwszy etap gry wypadł świetnie, napotkałem już kilka drobnych irytujących problemów z przekładką na iPhone’a. Podobnie jak w innych mobilnych grach, musiałem pobrać Resident Evil Village w częściach. Rozumiem, dlaczego – taka gra jak Village wymaga większej przestrzeni niż np. Words With Friends – ale i tak nie jestem fanem oczekiwania na pobranie całej aplikacji, a następnie kolejnych duży wielogigabajtowych plików po otwarciu aplikacji oraz po „zakupie” głównej gry i dodatku Winters’ Expansion DLC. Części gry nie zostały także dostosowane do interfejsu telefonu. Kiedy korzystałem z kontrolera DualSense, przyciski w grze miały układ kontrolera z Xboxa/PC. W trybie foto, system sugerował użycie funkcji zrzutu ekranu komputera.

Jednak to są stosunkowo małe problemy, a prywatnie podziwiam fakt, że mogę grać w pełną wersję Resident Evil Village na urządzeniu, które mieści się w mojej kieszeni. Nie udzieliłem się wiele poza atakiem na wioskę, więc nie mogę powiedzieć jak dobrze przekładka na iPhone’a sprawdza się w późniejszych etapach gry. A Resident Evil Village na iPhone’a będzie działać jedynie na serii iPhone 15 Pro ze względu na chip A17 Pro. Niestety, na moim ukochanym iPhone’ie 12 Mini nie będzie możliwe zagrać w tę grę. Mimo wszystko, jest niesamowite, że tak zaawansowana gra jak Village może działać na iPhone’ie.

Znaczenie dla przyszłości gier Apple
Jest to również sygnał tego, co Apple może mieć w planach dla swojej strategii gier. iPhone to już ogromna platforma dla gier, co udaje się nawet przy ograniczeniach wynikających z opłat platformowych i restrykcji dotyczących chmurkowego grania. Jednak większość gier na iOS to bardziej proste rozwiązania, których nie usiądziesz do grania na konsoli czy komputerze.

To jest coś, czym Apple zaczyna się zajmować. Gry na iOS przynoszą olbrzymie zyski dla firmy, ale granie na Macu prawdopodobnie już nie. Dlatego doceniamy wysiłki, które firma podejmuje od momentu przestawienia Maca na niestandardowe układy scalone, aby przekonać twórców do portowania swoich gier. Niemniej jednak PC wciąż ma znacznie większą liczbę dostępnych tytułów, nawet Valve porzuciło wsparcie dla Maca przy grze Counter-Strike 2.

Ale wiesz, jaką grę AAA można zagrać na Macu? Oczywiście Resident Evil Village, który pojawił się na komputerach Apple z układami Apple Silicon prawie rok temu.

Kluczowym elementem jest tu technologia Apple Silicon. Układy komputerowe i telefoniczne Apple mają podobną architekturę, dlatego jeśli deweloper już przenosi grę na komputery Apple, łatwiej będzie przekonać go do dostosowania jej na telefony i tablety firmy.

Propozycja cieszy się zainteresowaniem. Capcom szykuje się również do wydania znakomitego remaku Resident Evil 4 na model iPhone 15 Pro, iPady z układami M1 oraz Maci z układami M1 w tym roku (za pełną cenę 60 $). Jeśli kupisz tę grę na jednej z tych platform, będziesz mógł grać na dowolnej z nich dzięki funkcji Apple Universal Purchase. Natomiast Village, niestety, nie obsługuje tej funkcji. Port gry Death Stranding Director’s Cut będzie dostępny na tych urządzeniach. Assassin’s Creed Mirage i The Division Resurgence są także w przygotowaniu dla iPhone’a 15 Pro, więc nie zdziwiłbym się, gdyby trafiły również na Maca.

„Patrzymy na różne generacje architektury SoC na telefonie, iPadzie, a teraz na komputerach Apple Silicon, i postrzegamy to jako jedną spójną platformę, szczególnie dla grafiki i gier” – powiedział Jeremy Sandmel z Apple w wywiadzie dla IGN. „To więc jest doskonała okazja dla twórców gier”.

Prawdopodobnie otrzymamy więcej szczegółów na poniedziałkowym wydarzeniu „Scary Fast”. Na pokazie spodziewane są nowe modele Maców, które być może będą bardzo szybkie, co może oznaczać, że będą to pierwsze komputery Apple z układami M3 nowej generacji, zbudowanymi w oparciu o technologię 3 nm TSMC. Według doniesień MacRumors, wydarzenie może skupić się na wysokowydajnych gierkach Apple i związane być z „ważnym partnerstwem z japońskim twórcą gier”. Jeśli Apple faktycznie ogłosi nowe modele komputerów, prawdopodobnie poruszy tematykę gier oraz funkcje takie jak tryb grywania macOS Sonoma, priorytetowo korzystający z CPU i GPU Maca, oraz narzędzie do przenoszenia gier Game Porting Toolkit, które ułatwia przenoszenie gier z systemu Windows na Maca.

Marzenia o przyszłości gier w Apple
Pozwól mi pomarzyć na moment: wyobraź sobie, że na Macu pojawi się jeszcze więcej gier, które obsługują Universal Purchase i mają funkcję cross-save, dzięki której można kontynuować rozgrywkę na różnych urządzeniach Apple. Oznaczałoby to, że jeśli już jesteś użytkownikiem ekosystemu Apple, teoretycznie będziesz mógł grać w dowolne gry na urządzeniach, które nosisz przy sobie niemal wszędzie. Pewnie nie jestem jedynym, kto tak myśli, i to prawdopodobnie dlatego Apple zaczyna inwestować w gry wysokiej klasy, co wcześniej lekceważyło. Firma ma już rozbudowany i teraz coraz droższy abonament Apple Arcade, który można dostosować do wspomnianej przyszłości.
Mam nadzieję, że Apple przedstawi swoje plany dotyczące gier na poniedziałkowym wydarzeniu. W międzyczasie postaram się przekonać do przejścia przez Village z iPhone’a – jakaś dziwna część mnie chce przeżyć najbardziej przerażające momenty gry jeszcze raz.

Źródło : www.bing.com