Przeszłość Counter-Strike w Bangladeszu

Counter-Strike: Historia popularności gry w Bangladeszu

Counter-Strike to gra, która znaczy dla mnie wiele. Ta gra nie tylko dostarczyła mi niezliczone wspomnienia, ale również pomogła mi przetrwać trudne chwile w moim życiu, utrzymując moje zdrowie psychiczne nietknięte. „To coś więcej niż tylko gra. Dała nam cel. To, co zaczęło się od ucieczki od rzeczywistości, stało się naszą drugą tożsamością”. Oto sentencje dwóch profesjonalnych graczy esportowych z różnych epok. Pierwszy to weteran Counter-Strike, Jihan 'Burning Cyclone’ Chowdhury, a drugi to Mehraj 'Mantis’ Mahdin, członek zespołu 'Red Viperz’, mistrzowie CS: GO tegorocznej edycji Discovery One Cup Season 2. Chociaż czasy się zmieniły, miłość do tej marki trwała przez wieki. Przyjrzyjmy się, jak ta ukochana strzelanka z pierwszej osoby zdobyła nasze serca tak dawno temu i nadal tak robi dzisiaj.

Bengalscy gracze zebrali się na lokalnym wydarzeniu WCG w 2012 roku. Lokalne wydarzenia tego rodzaju odegrały ogromną rolę w rozwoju popularności Counter-Strike w kraju. Zdjęcia: Court-„>Bengalscy gracze zebrali się na lokalnym wydarzeniu WCG w 2012 roku. Lokalne wydarzenia tego rodzaju odegrały ogromną rolę w rozwoju popularności Counter-Strike w kraju. Zdjęcia: Court)

CSGO zostało entuzjastycznie przyjęte przez scenę gamingową w Bangladeszu, głównie ze względu na już istniejący ekosystem poprzedników CSGO: Source i 1.6, ten drugi będący bardziej popularnym. Kilka, kilkanaście lat temu… Biją trzy po południu. Szkoły i kolegia kończą zajęcia na dziś. Potok nastolatków z torbami szkolnymi zaczyna napływać do zaniedbanej placówki z łuszczącą się farbą. W środku powieszony jest nadszarpnięty baner: „Kafejka internetowa, 20 taka za godzinę”. Niektórzy uczniowie szukają 20-takowej banknoty, którą zaoszczędzili pomijając lunch, i przekazują ją odpowiedzialnemu za lokal. Wewnątrz słychać nieustanne klikanie myszką i stukanie klawiatury, rozbrzmiewające w słabo oświetlonym pokoju. Niedźwiedzi zapach unosi się w mglistym powietrzu, już ożywionym gwarem rozmów między dwudziestolatkami. Ze słuchawkami na głowie i mikrofonami u ust wyglądają jak operatorzy zgłoszeń alarmowych w pracy – oprócz faktu, że są graczami w ich codziennej sesji treningowej w najpopularniejszą grę w świecie – Counter-Strike 1.6. „Złote czasy CS to lata 2008-2013, kiedy było około 12-13 zespołów i wszyscy znali się nawzajem. Każdego weekendu graliśmy z innymi zespołami w różnych kafejkach. Gracze przychodzili i obserwowali, jak inni zespoły grają, uczyli się różnych taktyk” – wspomina Jihan.

Foto okładki gry Counter Strike 1.6, na której widnieją dwaj rzeczywisti twórcy gry”>Foto okładki gry Counter Strike 1.6, na której widnieją dwaj rzeczywisti twórcy gry

Fani w każdym wieku zgodzą się, że Counter-Strike: Global Offensive, czyli CSGO, był hitem w Bangladeszu. Jednak niewiele osób z nowszego pokolenia wie o historii i zasięgu popularności tej marki w Bangladeszu, sięgających prawie dwie dekady wstecz. Przywiązanie do Counter-Strike w Bangladeszu wyprzedzało premierę CSGO, jak wynika z relacji wielu byłych profesjonalistów. Ciepłe przyjęcie CSGO na scenie gamingowej w Bangladeszu było przede wszystkim wynikiem już istniejącego ekosystemu poprzedników CSGO: Source i 1.6, ten drugi będący bardziej popularnym. „Odkryłem CS: GO, szukając FPS i zobaczyłem filmik między dwoma profesjonalnymi zespołami. Taktyczna głębia mnie natychmiast wciągnęła jako coś, czego oczekiwałem od gier” – dzieli się Mehraj. Początkowo mod popularnej gry akcji sci-fi Half-Life, Counter-Strike został stworzony przez twórców gier Minha Le i Jesse Cliffe, zanim Valve oficjalnie zaangażowało się w proces tworzenia. Gra została wydana na początku nowego milenium, a duży odsetek fanów gry wywodził się właśnie z kafejek internetowych, ponieważ komputery osobiste nie były wówczas jeszcze wszechobecne. Gracze z Bangladeszu stopniowo dołączali do tego grona kilka lat później, dzięki rosnącej dostępności kafejek komputerowych. Nazwy takie jak Bass Gaming Zone, Blizzard, Metal Gear czy Assault to tylko kilka z licznych kafejek, które zapełniały okolice Dhaki, oferując godzinowe stawki w zasięgu młodzieży głodnej akcji WASD-mysz. Counter-Strike, obok takich tytułów jak Starcraft czy Need for Speed, był jedną z najczęściej odwiedzanych gier w kafejkach internetowych, gdzie hordy nastolatków tworzyły zespoły i rygorystyczne harmonogramy treningów. Całe to zaangażowanie i dyscyplina były rekompensowane tym, co wówczas stanowiło Mistrzostwa Świata esportu, znanego jako World Cyber Games lub WCG. Nazwy takie jak Bass Gaming Zone, Blizzard, Metal Gear czy Assault to tylko kilka z licznych kafejek, które zapełniały okolice Dhaki, oferując godzinowe stawki w zasięgu młodzieży głodnej akcji WASD-mysz.”>Nazwy takie jak Bass Gaming Zone, Blizzard, Metal Gear czy Assault to tylko kilka z licznych kafejek, które zapełniały okolice Dhaki, oferując godzinowe stawki w zasięgu młodzieży głodnej akcji WASD-mysz.

WCG, gdzie światy się zderzały

World Cyber Games zostało założone w 2000 roku przez południowokoreańską firmę o tej samej nazwie. Organizowali oni wydarzenia dla gier od światowego hitu FPS, jakim jest HALO, po gigantów sportowych takich jak FIFA. WCG było uznawane za olimpiadę świata gamingu, i słusznie, ponieważ gracze musieli rywalizować, aby zdobyć złoty, srebrny lub brązowy medal dla swojego kraju na międzynarodowej scenie. Na bardziej szczegółowym poziomie, głównym wydarzeniu towarzyszyły eliminacje regionalne, a potem krajowe, gdzie najbardziej potężne zespoły z poszczególnych krajów były wysyłane na globalną scenę. Wiele takich wydarzeń odbyło się w różnych miejscach w Dhace, takich jak North South University, Scholastica Indoor Basketball Court czy IUB, aby wymienić kilka. Wiele zespołów zostało stworzonych na wydarzeniach gamingowych, w kafejkach internetowych i korytarzach szkolnych przez pasjonatów gier z jednym celem – przynieść chwałę swojemu krajowi. Do tej grupy zespołów należały takie nazwy jak 'Xtreme Lungiz’ i 'Red Vipers’, ten ostatni doszedł do fazy grupowej dwukrotnie z rzędu w latach 2008 i 2009 w Niemczech i Chinach. „Miałem zespół o nazwie SWATZ. Graliśmy w lokalnych zawodach WCG w latach 2008 i 2009

Źródło : www.bing.com