Orkowie na igrzyskach olimpijskich? „Wydaje się, że zmierza w tym kierunku” — mówi ekspert ds. e-sportu


Orkowie i czarodzieje na igrzyskach olimpijskich? Terroryści zdobywają złote medale? Samochody z napędem rakietowym ścigające gigantyczne kule?

Może to zabrzmieć fantastycznie, ale wszystko zależy od tego, jak bardzo Międzynarodowy Komitet Olimpijski chce wykorzystać nieuchwytną młodą publiczność, którą zdobył e-sport – lub gry komputerowe dla ciebie i dla mnie. A dokładniej, czy największe gry i gwiazdy e-sportu uda się przekonać do przyłączenia się do Ruchu Olimpijskiego.

E-sport znajduje się w ważnym momencie, ponieważ wypełnia lukę między światem cyfrowym a tradycyjnym. Kiedy trzy gry wideo były pilotowane podczas Igrzysk Wspólnoty Narodów w 2022 roku, uznano to za duży krok w kierunku legalności. Spodziewano się, że może to doprowadzić do włączenia do igrzysk olimpijskich.

Jednak szefowie Wspólnoty Narodów postanowili nie włączać e-sportu do edycji 2026 i chociaż MKOl zdecydował się zorganizować osobną olimpiadę e-sportową, sportowcy będą rywalizować w wirtualnych iteracjach tradycyjnych sportów, w przeciwieństwie do popularnych gier wideo.

Pozostawia e-sport w okresie przejściowym, który wciąż dzieli jego społeczności. Czy chcą się nagiąć do woli tradycyjnych instytucji sportowych, głęboko zakorzenionych w strukturach i ekosystemach przeszłości? „To debata, która wciąż toczy się w samym e-sporcie” — mówi Alex Inglot I.

Inglot, lat 41, pracował w tradycyjnym sporcie – w uczciwej firmie Sportradar, a następnie jako członek zarządu tenisowego ATP (jego brat Dominic był zawodowym graczem) ocierając się o Andy’ego Murraya. A od sierpnia 2020 jest komisarzem ESL Pro League, profesjonalnej ligi gry Counter-Strike: Global Offensive.

„Istnieje znaczna część mapy interesariuszy e-sportu, którzy uważają, że ważne jest, aby zrobili ten„ następny krok ”, obejmując tradycyjną rozrywkę i sport”, mówi. „Chcą być w ESPN. Chcą być na igrzyskach. Uważają, że jest to wyznacznik ewolucji i postępu.

„Ale dla każdego z nich jest ktoś, kto mówi:„ Cóż, poczekaj, zbudowaliśmy to, mamy coś wyjątkowego, nie chcemy naginać się do warunków lub preferencji tradycyjnych mediów lub sportu ”.

SAO PAULO, BRAZYLIA — 4 marca: Fani reagują na widowni podczas finałów VALORANT Champions Tour 2023: LOCK//IN, 4 marca 2023 r. w Sao Paulo, Brazylia.  (Zdjęcie: Lance Skundrich/Riot Games za pośrednictwem Getty Images)
Inglot mówi, że przeciętny członek widowni e-sportowej jest znacznie młodszy (Zdjęcie: Getty)

Inglot wyjaśnia, że ​​obecnie największymi grami w e-sporcie są CS:GO, League of Legends, Rocket League, Valorant i „może Overwatch”. Niektóre z niezwykle popularnych gier, takie jak Fortnite i Fifa, mają duże bazy graczy, ale ich profesjonalne ligi i turnieje nie są tak dobrze rozwinięte ani obserwowane.

Gry wideo pod parasolem e-sportu przyciągnęły już dziesiątki milionów fanów, przyciągnęły miliardy funtów inwestycji i rozprzestrzeniły profesjonalne ligi na całym świecie. Wszystkie stworzone, w dużej mierze, bez wsparcia głównego nurtu.

Najlepsi gracze rywalizują na wyprzedanych arenach, zarabiają miliony w nagrodach pieniężnych i są uwielbiani przez legiony głównie młodych fanów.

„Średni wiek odbiorców e-sportu to 26 lat. Średni wiek tradycyjnego sportu to ponad 50 lat” — wyjaśnia Inglot. „Golf i tenis spojrzeli na niektóre liczby i byli przerażeni. Liczby rosły o jeden każdego roku – nie podnosiły nikogo z dna.

„W e-sporcie kopałem głębiej i podczas gdy szczytowy wiek fanów przypada na lata 20., 32 procent fanów e-sportu ma ponad 35 lat. E-sport trwa już od 10 do 20 lat, ci ludzie dojrzeli, mają dzieci i stosują filtr tego, jak oglądają e-sport”.

Wydaje się niepojęte, że coś tak dużego i lukratywnego jak Premier League może zostać obalone przez e-sport. Ale czy to możliwe?

„Fani nie chcą oglądać tego samego, co ich tata” — dodaje Inglot. „Nie sprawia wrażenia nowoczesnego ani responsywnego. Wszystko jest na zamówienie, dane są śledzone. Gdzie jest śledzenie danych w Match of the Day? To jest: „Oto, co dostajesz, mamy nadzieję, że ci się spodoba”. Nadchodzące pokolenia są jak: „To nie działa dla mnie”.

A przepaść między tradycją a nowością się zmniejsza. Claire Hungate, była dyrektor generalna Warner Bros UK, jest prezesem Team Liquid, zespołu e-sportowego z ponad 60 zawodnikami. Craig Edmondson spędził 14 lat w Premier League i dołączył do Fnatic, innego wiodącego zespołu z biurami na całym świecie, jako dyrektor handlowy.

Ostatnio podpisano umowy sponsorskie z BMW, Mercedesem, Intelem. Prezydent Francji Emmanuel Macron został sfotografowany w bluzie Team Vitality – popularnej drużynie z siedzibą w Paryżu – i sprawił, że sprowadzenie turniejów e-sportowych do Francji stało się filarem jego ostatniej kampanii wyborczej. Profesjonalni gracze mają teraz rygorystyczne plany treningowe, współpracują z dietetykami, dietetykami, trenerami i doznają kontuzji, podobnie jak w tradycyjnych sportach.

KATOWICE, POLSKA — 12 STYCZNIA: Nemanja Kovac Hunter, Nikola Kovac Niko, Ilya Osipov Monesy, Rasmus Nielsen Hooxi, Justin Savage JKS podczas meczu finałowego ESL Intel Extreme Masters IEM Katowice 2023 Counter-Strike: Global Offensive CS:GO pomiędzy HEROIC a G2 ESPORTS 12 lutego 2023 w Katowicach.  (Zdjęcie: PressFocus/MB Media/Getty Images)
Profesjonalny e-sport osiągnął nowy poziom w ostatnich latach (Zdjęcie: Getty)

Mimo to akceptacja na igrzyskach olimpijskich wydaje się daleka. Inglot przewiduje, że stanie się to w jakiejś formie, ale wierzy, że niektóre gry nigdy nie będą mile widziane. Zaczynając od własnego.

„Nieuchronnie pojawią się gry, które nigdy nie są brane pod uwagę” – mówi. „Prawdopodobnie moja gra jest pierwsza na liście. CS:GO to pięciu terrorystów przeciwko pięciu antyterrorystom. To prawie poza obszarem zainteresowania pana Bacha [the IOC president] i jego przyjaciele”.

Dodaje jednak: „Jeśli będą trzymać się wyłącznie wirtualnych iteracji swoich tradycyjnych sportów, nie sądzę, aby uzyskali ogromny wzrost masy. Ile dalej wchodzisz? Czy chodzisz do League of Legends z orkami i czarodziejami? Gdzie czujesz, że tracisz nić do zasad i środka ciężkości, jakim jest ruch olimpijski?”

Niezależnie od tego wyniku, esport bez wątpienia będzie głównym graczem w walce o oczy i koncentrację, która będzie miała miejsce w nadchodzących dekadach. Czy e-sport może być większy niż tradycyjne sporty?

„Ludzie spędzają więcej czasu na komputerach i telefonach, niezależnie od tego, czy chodzi o społeczności, gry, czy rozrywkę. Jeśli ludzie stawiają przede wszystkim na technologię cyfrową, oczywiste jest, że będą częściej udzielać się towarzysko, a tym samym więcej grać i bawić się. Pięćdziesiąt lat? To mogło. To będzie interesujące, jak wiele zakłóceń się wydarzy”.

Uśmiech pojawia się na jego twarzy, jakby chciał to powiedzieć, ale nie był do końca pewien, czy powinien, zanim doszedł do wniosku: „Wydaje mi się, że zmierza w tym kierunku”.



Źródło : https://inews.co.uk/sport/olympics/orcs-olympics-heading-that-way-esports-expert-2222378