Nowy sterownik DirectX 11 i narzędzie do pomiaru wydajności od Intela dla kart graficznych Arc

Intel z dumą ogłasza nowe aktualizacje sterownika DirectX 11 dla kart graficznych Arc i całkowicie przebudowaną wersję narzędzia PresentMon do monitorowania wydajności systemowej. Te karty Arc nadal się ulepszają, ponieważ Intel wzmacnia wsparcie dla starszych interfejsów programowania aplikacji grafiki 3D. Najnowszy sterownik dla Arc zwiększa średnią liczbę klatek na sekundę w wybranych grach DX11 aż o 19 punktów procentowych. Natomiast nowa wersja PresentMon, dostępna obecnie w wersji beta, oferuje fascynujące możliwości zarówno dla Digital Foundry, jak i dla zainteresowanych konsumentów.

Zaktualizowany sterownik DirectX 11 dla Arc

Intel oświadcza, że ​​już zakończyli przenoszenie tytułów DX9 na nowe sterowniki i teraz przechodzą do DirectX 11 z przebudowanym sterownikiem. Zgodnie z wyjaśnieniem Intel, sterownik graficzny tej firmy tradycyjnie uważał wydajność procesora CPU za nieskończoną, ponieważ w przypadku systemu z zintegrowaną kartą graficzną wydajność zawsze jest ograniczona przez GPU. Dlatego logiczne jest przekazanie jak największej ilości pracy do CPU w celu maksymalizacji liczby klatek na sekundę.

Z Arc takie podejście nie ma już takiego sensu, a procesor CPU często staje się wąskim gardłem. Dlatego przebudowa polegała na przeniesieniu niektórych funkcji z powrotem do GPU w celu zmniejszenia obciążenia procesora CPU i poprawy ogólnej wydajności.

Znaczne wzrosty wydajności dla popularnych tytułów DX11

Ten przekształcony sterownik odblokowuje znaczne zwiększenia wydajności w wielu popularnych tytułach DX11. Na przykład, na karcie Arc A750 LE zyskuje się do 33 procent szybszą średnią liczbę klatek na sekundę w Overwatch 2. Szczególnie widoczne korzyści dotyczą tytułów esportowych, takich jak Counter-Strike 2 (18 procent), Valorant (18 procent), League of Legends (11 procent) i Apex Legends (17 procent).

Ponadto, średnia poprawa równomierności czasu renderowania wynosi 20 procent dla wybranych tytułów DX11. Jednak za tymi średnimi kryje się wiele kontekstowych różnic – zauważyliśmy, że sterownik Intel Arc DX11 był zazwyczaj dość szybki, gdy na ekranie nie działo się wiele, ale wypadł gorzej od konkurencji przy dużej liczbie wywołań renderowania. Nowy sterownik ma pomóc w pewnym stopniu, a zyski wydajności w poszczególnych momentach sceny mogą znacznie przekraczać średnie zyski.

Nowa wersja narzędzia PresentMon w wersji beta

Następnie skupmy się na nowej wersji beta narzędzia PresentMon, które można już teraz wypróbować. Nowe nakładki są łatwiejsze w obsłudze i śledzą nowe metryki, w tym statystykę „zajętości GPU”, która informuje, kiedy GPU jest w pełni wykorzystywane do renderowania, a kiedy działa z niewystarczającym obciążeniem z powodu innych wąskich gardeł w systemie.

Tracking tej wartości jest przydatne, ponieważ może wskazać, czy należy zaktualizować procesor CPU czy GPU. Jeśli GPU jest zawsze zajęte, oznacza to, że procesor CPU dostarcza mu wystarczająco pracy i jesteś ograniczony wydajnością GPU. Natomiast jeśli GPU jest często bezczynne, oznacza to, że ogranicza Cię wydajność procesora. (Intel niedawno promował ten pomysł zrównoważonych systemów ze względu na konkurencyjne oferty procesorów CPU/GPU w sektorze budżetowym, dlatego ułatwienie określania punktu równowagi w obszarze tych metryk leży w interesie firmy).

Ponadto, dzięki PresentMon łatwiej jest zobaczyć, jak ustawienia gry wpływają na obciążenie GPU i metryki czasu renderowania. Na przykład, uruchomienie CS:GO na niskich ustawieniach na systemie Core i5 + Arc A750 LE powoduje nieregularny czas renderowania, podczas gdy zwiększenie ustawień graficznych do trybu ultra skutkuje bardziej stabilnym dostarczaniem klatek pomimo spadku średniej liczby klatek na sekundę. Dzięki temu narzędziu PresentMon łatwiej można śledzić te metryki i próbować zrównoważyć obciążenie CPU i GPU w czasie rzeczywistym w zależności od gry.

Narzędzie PresentMon – nowe możliwości analizy wydajności gier na PC

Podczas rozmowy z Tomem Petersenem dowiedzieliśmy się, że przyszła wersja narzędzia PresentMon oferuje większą klarowność dotyczącą czasu renderowania zużywanego przez sterownik, grę lub sam GPU, co otwiera możliwości analizy wydajności gier na komputerach PC przez Digital Foundry.

Na nakładce PresentMon dostępne są również inne, bardziej znajome statystyki, takie jak wydajność klatek, czas renderowania oraz wskaźniki GPU, takie jak częstotliwość, napięcie, temperatura i użycie pamięci VRAM. Można zapisywać więcej danych, niż można pokazać na ekranie jednocześnie, i można go zoptymalizować, aby pokazywał i rejestrował interesujące nas rzeczy.

Narzędzie PresentMon jest zaprojektowane do działania praktycznie bez dodatkowego obciążenia, nie wpływa na wyniki, jest open source i nie jest dedykowane tylko dla kart graficznych Intel, ponieważ obsługuje również GPU Nvidia i AMD. Działa również na wszystkich głównych nowoczesnych interfejsach programowania aplikacji grafiki 3D (OpenGL, DX9, DX11, DX12 i Vulkan) i oferuje możliwości wiersza poleceń do automatyzacji. Intel twierdzi również, że nowa wersja narzędzia PresentMon zachowuje interfejs programowania aplikacji (API) starszej wersji narzędzia, dzięki czemu programiści, którzy używali PresentMon do tworzenia własnych aplikacji, takich jak Nvidia FrameView, AMD OCAT i niezależna aplikacja CapFrameX, będą mogli przejść do nowej wersji narzędzia bez problemów.

Nowa wersja PresentMon oferuje wiele innych funkcji, takich jak tryb okienkowy dla konfiguracji z wieloma monitorami, automatyka przechwytywania z procesu o najwyższym wykorzystaniu GPU oraz dostosowywanie rozmiaru, zakresu i częstości aktualizacji nakładki. To fascynujące narzędzie, które dopiero zaczynamy zgłębiać, ale warto samodzielnie je sprawdzić, jeśli interesują Cię metryki GPU.

Podsumowanie

Ogólnie rzecz biorąc, dzisiejsze informacje są dobrą wiadomością. Całkowicie przebudowany sterownik DX11 stanowi imponujący krok naprzód, który wzmacnia największą wadę oferty Intela Arc – niską wydajność poza najnowszymi interfejsami programowania aplikacji grafiki 3D DX12 i Vulkan. Z kolei narzędzie PresentMon od Intela oferuje użytkownikom nowe możliwości, które wydają się obiecujące. Będziemy rozmawiać o tych wszystkich nowościach bardziej szczegółowo w nadchodzącym odcinku DF Direct Weekly #125, gdzie zaprezentujemy więcej zastosowań nowego narzędzia na naszym zestawie 4800S/RX 6700, który przypomina konsolę.

Źródło : www.eurogamer.net