E-sport to branża zbudowana przez rzeszę kompulsywnych, rywalizujących ze sobą graczy, którzy osiągnęli niewyobrażalną fortunę i sławę dzięki potędze grania w gry wideo. Jest finansowana przez galerię łobuzów megabogatych właścicieli obiektów sportowych, którzy z radością czerpią z tego przedsięwzięcia wszystkie jego lukratywne korzyści, bez żadnych długoterminowych inwestycji w kulturę lub hobby. Fani, których kultywują, są wygłodniali, sekciarscy i obsesyjni – znani z analizowania najsłabszych wątków dramatu zza kulis z uwagą szczególnie skrupulatnego fana Taylor Swift. Mając wszystkie te elementy na swoim miejscu, co może pójść nie tak?
Tak, e-sport był miejscem wielu kontrowersji w ciągu ostatnich 12 lat. Niektóre z nich są małe i mieszczą się w odrębnej niszy, a inne są chaotycznymi i przestępczymi z pogranicza, zdolnymi do atakowania całych organizacji. Razem ta lista służy jako kapsuła czasu z rozpalonego do białości zenitu branży w połowie 2010 roku, kiedy nieprzyzwoita ilość gotówki została wrzucona do bańki pro-gamingowej, pozwalając na niezliczone przypadki nadmiernego ujawnienia, oszustwa i nieświadomego zarządzania . W 2022 roku takie historie stają się coraz rzadsze. Szaleństwo karmienia ruszyło dalej, dając więcej miejsca prawdziwym, zaprawionym w bojach organizacjom e-sportowym – a te oddolne firmy są mniej zainteresowane schematem pompowania i wyrzucania. To dobrze, nawet jeśli czasami tęsknię za tym wiekiem bezmyślnego pobłażania sobie. Czytaj dalej i rozpaczaj.
Forsaken wprowadza aimbota do turnieju Counter-Strike
Aimboty są traktowane karnie bez względu na to, gdzie gracz rywalizuje. Jeśli wspinasz się po drabinie Counter-Strike’a — bez żadnych pieniędzy na linii — i zostaniesz złapany za nielegalne oprogramowanie, możesz spodziewać się szybkiego bana i dożywotniego zawieszenia konta. Jest więc rzeczą oczywistą, że robienie tych samych sztuczek w jednym oficjalne zawody e-sportowe, z dość wysokie stawki, oficjalnie ryzykujesz wszystkim.
Nikhil „Forsaken” Kumawat nie otrzymał tej notatki, kiedy pojawił się na turnieju eXtremesland w 2018 roku. Jego aimbot zaalarmował oprogramowanie anty-cheatowe, a kamery przyłapały go, jak gorączkowo próbuje usunąć kontrabandę ze swojego komputera, gdy regulatorzy turniejów ruszyli, by skonfiskować jego komputer. (Te obrazy na powyższym filmie stały się czymś w rodzaju żartu w społeczności Counter-Strike.) Porzucony zasłużył na długi zakaz profesjonalnej gry i jest teraz na emeryturze. Nie mogę powiedzieć, że jestem aż tak zaskoczony.
Ponad 30 trenerów CS:GO złapanych na oszustwie
Kolejny skandal związany z oszustwami w CS:GO miał miejsce w 2020 roku, kiedy odkryto, że co najmniej 37 profesjonalnych trenerów CS:GO wykorzystało błąd, który pozwalał im swobodnie oglądać mapę podczas meczów i przekazywać informacje swojej drużynie. Zostały one ukarane przez Esports Integrity Commission, a w 2021 roku przez samą firmę Valve, która na stałe zbanowała czterech trenerów i stworzyła nową zasadę, która zabrania osobom niebędącym graczami dołączania do serwera podczas zawodów. (Również w 2021 roku 35 graczy CS:GO zostało zawieszonych za obstawianie meczów. To był skandaliczny rok dla CS:GO!)
Znowu CS:GO, ale tym razem narkotyki
W 2015 roku ESL stwierdziło, że „e-sport musi dojrzeć” po tym, jak członek północnoamerykańskiego zespołu CS:GO Cloud9 ujawnił, że zespół był „cały na Adderall” na ESL One Katowice i zasugerował, aby „wszyscy” na imprezie wzięli udział środek pobudzający, który jest stosowany w leczeniu ADHD. Po incydencie liga wprowadziła randomizowane testy na obecność narkotyków.
CS:GO jeszcze raz: hazard skinów
W 2016 roku praktyka hazardu skórek w CS:GO wywołała ogromne kontrowersje z latami skutków, w tym skandalami związanymi z sfałszowanymi filmami promocyjnymi i nieujawnionymi reklamami, interwencjami państwa i wieloma procesami sądowymi.
Imploduje Echo Fox
Patrząc wstecz, nie sądzę, aby jakakolwiek organizacja tak dobrze podsumowała pozłacany nadmiar boomu e-sportowego, jak Echo Fox. Była to firma założona przez Ricka Foxa, weterana swingmana NBA, który był bardziej znany ze swojego zaskakującego wyglądu niż umiejętności koszykówki. Natychmiast zaczęli wystawiać graczy na każdą możliwą scenę pro-gamingową – co było wówczas zwyczajem. (Czy możesz uwierzyć, że H1Z1 miał kiedyś format e-sportowy? Rany, o rany.) Ale potem wszystko się zawaliło w 2019 r., Gdy Fox i jego partnerzy biznesowi złożyli przeciwko sobie pozwy o pojedynki, przy czym ten pierwszy oskarżył drugiego o używanie rasistowskiego języka i oszukańcze praktyki biznesowe, a te ostatnie nakładają opłaty (otwiera się w nowej karcie) „rażąco nieudolnego zarządzania”. Nigdy nie poznaliśmy konkretnych przyczyn pęknięcia, ale Echo Fox pozostaje mikrokosmosem pokazującym, jak szybko organizacja e-sportowa może wybuchnąć w spektakularny sposób. W tej branży jest dużo głupich pieniędzy; wtedy, teraz, na zawsze.
Życie naprawia mecze w StarCraft, kończy w więzieniu
Jest to z pewnością najsłynniejszy skandal e-sportowy w historii, choćby dlatego, że główny przestępca wylądował w prawdziwym więzieniu za swoje niedyskrecje. Life, znany również jako Lee Seung-Hyun, był kiedyś czołowym nazwiskiem w bardzo popularnej koreańskiej społeczności rywalizującej w StarCraft. Wyjątkowo dominował na początku 2010 roku, podczas spokojnych dni StarCraft 2. Ale potem, w 2016 roku, organy ścigania zaczęły przyglądać się jego karierze. Jak się okazuje, Life miał problem z hazardem i był związany z ustawianiem meczów, gdzie celowo rzucał gry dla ogromnych wypłat od koreańskich bukmacherów. Życie zasłużyło na dożywotni zakaz startów w zawodach i 18-miesięczny pobyt w więzieniu jako karę. Nigdy więcej nie grał zawodowo. Jest to reprezentatywne dla tego, jak gigantyczny stał się biznes gier wideo. W naszej dziwnej, cyberpunkowej nowoczesności można odsiedzieć czas dla StarCrafta.
Wielkie skandale związane z ustawianiem meczów wstrząsnęły także innymi e-sportami, w tym CS:GO i Dota 2.
Andy Dinh daje się ponieść emocjom
Andy Dinh to historia cudownego sukcesu zawodowego gracza. Wszedł do branży jako nowicjusz — skromny grinder League of Legends — i powoli przekształcił swoją organizację e-sportową, Team SoloMid, w międzynarodową potęgę. Niestety, jak Washington Post poinformował w zeszłym rokuDinh również rutynowo krytykował swoich pracowników i tworzył zgorzkniałe, toksyczne środowisko w biurach TSM.
Kiedy ten raport trafił do Internetu, władze League of Legends przeprowadziły własne dochodzenie, które zakończyło się dwuletnim zawieszeniem i grzywną w wysokości 75 000 $ z powodu „wzorca i praktyki dyskredytującego i zastraszającego zachowania, jakie Andy Dinh wykazywał wobec graczy TSM i członków personelu ”. Jest to jedno z napięć związanych z szybkim rozwojem e-sportu — ostatecznie wszystkie te firmy to startupy, a startupom często brakuje struktury i odpowiedzialności bardziej doświadczonych firm. (Chociaż nie oznacza to, że bardziej doświadczone firmy nigdy nie mają takich samych problemów, jak widzieliśmy w szczególności w branży gier).
Gorący moment Carlo „Kuku” Palada jako gracza
Carlo „Kuku” Palad, off-laneer drużyny Dota 2 TNC Predator, przygotowywał się do Majora 2019 w Chongqing w Chinach, kiedy stary komentarz wrócił do domu. W 2018 roku Kuku przegrywał w publicznym meczu z inną chińską drużyną i tuż przed opadnięciem kurtyny wpisał na czacie słowa „ching chong”. Nie trzeba być ekspertem w dziedzinie kryptologii, aby uznać to za oczywistą, rasistowską obelgę w stosunku do jego przeciwników i rosnącą presję w Chinach, aby uniemożliwić Kuku udział w wydarzeniu.
Początkowo Valve siedziało z założonymi rękami, ale ponieważ kontrowersje nie wyparowały (i po tym, jak TNC Predator sprzeciwił się jakimkolwiek konkretnym naganom dla swojego gracza), firma ostatecznie odrzuciła zaproszenie Kuku od gry w majorze. Jak każda klapa do gier, która jest powiązana z większymi stosunkami chińsko-amerykańskimi, krążyły plotki, że samo państwo chińskie przyłożyło rękę do zmuszenia Valve do działania. (Oczywiście, rząd Chongqing również nałożył własne ograniczenia na wejście Kuku do miasta (otwiera się w nowej karcie).) Wiele lat później Kuku pozostaje odnoszącym sukcesy zawodowcem Dota 2, ale wątpię, by między nim a chińskim przypadkiem gry doszło do utraty miłości.
Blitzchung szturcha niedźwiedzia
Pozostając przy tym temacie, w 2019 roku zawodowiec Hearthstone o imieniu Blitzchung, znany również jako Ng Wai Chung, wygrał turniej Hearthstone Grandmasters na Tajwanie. Pod koniec swojego zwycięskiego wywiadu Blitzchung ogłosił „Wyzwolenie Hongkongu, rewolucję naszych czasów”, wspierając protesty przeciwko ustawie o ekstradycji Hongkongu, które miały miejsce w tamtym czasie. Blizzard odpowiedział absurdalnie surową karą, którą widzowie szybko przypisywali presji ze strony chińskiego rządu, który jest słynący z wrażliwości na te naruszenia mowy. Blitzchung został zmuszony do zrzeczenia się nagrody pieniężnej i otrzymał zawieszenie w rozgrywkach Hearthstone na rok, co spowodowało powszechną irytację fanów Blizzarda, w tym bezpośredni bojkot. Blizzard później zwrócił wygrane Blitzchungowi i skrócił zakaz do sześciu miesięcy, przyznając, że działał zbyt szybko, ale zaprzeczając, że na jego decyzję wpłynęła presja ze strony chińskiego rządu lub treść oświadczenia Blitzchunga.
Jest to przede wszystkim kontrowersja związana z e-sportem, ale był to także pierwszy poważny cios w trwający upadek Blizzarda; taki, który przygotował grunt pod zwolnienia, rozbicie związków zawodowych Activision Blizzard, a teraz lata rzekomej dyskryminacji ze względu na płeć, która uprzedziła trwającą sprzedaż firmie Microsoft. Po Blitzchungu dla jednego z najbardziej znanych twórców gier wideo wszechczasów wszystko było z górki.
Źródło : http://www.bing.com/news/apiclick.aspx?ref=FexRss&aid=&tid=63c2d88d6efd4aa39d8bf986faf161b1&url=https%3A%2F%2Fwww.pcgamer.com%2Fthe-biggest-esports-scandals-of-the-past-10-years%2F&c=2023149585267752344&mkt=fr-fr