Intel dąży do opracowania dyskretnych procesorów graficznych o niższym poborze mocy dla Arc • The Register


Podczas gdy Nvidia i AMD wypuszczają wysokiej klasy karty graficzne dla tych, którzy mają dużo pieniędzy do wydania, Intel podwaja swój udział w głównym nurcie rynku GPU dzięki dyskretnym produktom o niższym poborze mocy i procesorom z ulepszoną zintegrowaną grafiką.

Raja Koduri, szef działu Accelerated Computing Systems and Graphics Group w firmie Intel, powiedział w niedawnym wywiadzie, że Intel będzie nadal traktował priorytetowo produkty graficzne z niższej i średniej półki, które zapewniają „wyższą wydajność przy niższym zużyciu energii” przy maksymalnym zużyciu energii wynoszącym ok. 200 do 225 watów.

„W tej chwili moim priorytetem jest zdobycie tej podstawowej grupy odbiorców za pomocą jednego złącza zasilania. A to może zapewnić nawet 200-225 [watts]. Jeśli trafisz na to i coś trochę powyżej i trochę poniżej, wszystko to znajdzie się w idealnym miejscu” – powiedział Koduri, były główny architekt AMD Radeon.

Jest to zgodne z pierwszą generacją produktów graficznych Arc firmy Intel dla komputerów stacjonarnych i laptopów, które zadebiutowały w tym roku. Flagowy procesor graficzny z tej linii do komputerów stacjonarnych, Intel Arc A770, ma moc obliczeniową (TDP) 225 watów i zalecaną cenę 349 USD, co daje mu o 42 procent wyższą wydajność w przeliczeniu na dolara niż średniopółkowy GeForce RTX 3060 firmy Nvidia. wcześniej twierdził.

W międzyczasie Nvidia zdecydowała się skoncentrować na najwyższej klasie rynku dzięki najnowszej generacji kart GeForce z kartą RTX 4090 o pojemności 1599 USD i pojemności 24 GB, która wymaga 450 watów do normalnego zużycia energii i 600 watów do podkręcania, oraz kartą RTX 4080 o pojemności 1119 USD i pojemności 16 GB. , który potrzebuje 320 watów na poziomach nominalnych. Firma podobno planuje ponowne wprowadzenie karty pierwotnie znanej jako model 12 GB RTX 4080, który miał sugerowaną cenę 899 USD, i zmianę jej nazwy na RTX 4070.

Z drugiej strony AMD planuje zaznaczyć premierę swoich procesorów graficznych opartych na RDNA 3 dwiema wysokiej klasy kartami we wtorek. Nowy flagowy Radeon RX 7900 XTX z 24 GB pamięci będzie miał całkowitą moc 355 watów i sugerowaną cenę 999 USD, podczas gdy 20 GB Radeon RX 7900 XT będzie potrzebował 300 watów i będzie kosztował 899 USD.

Chociaż oczekuje się, że zarówno Nvidia, jak i AMD wypuszczą w przyszłości tańsze karty, ich strategie polegające na początkowym skupieniu się na wysokiej klasy grafice kontrastują z koncentracją Intela na produktach ze średniej i niższej półki, które są bardziej przystępne cenowo.

Jednak Koduri powiedział Gadgets 360, że „konkurencyjność wydajności za dolara z AMD i Nvidią nie była celem”. Zamiast tego Intel postrzega tę metrykę jako „punkt odniesienia” i ma nadzieję prześcignąć swoich rywali dzięki funkcjom takim jak kodowanie i dekodowanie AV1, a także ray tracing w czasie rzeczywistym i techniki skalowania, z których te ostatnie mogą znacząco zwiększyć wydajność gier w wyższych rozdzielczościach.

Koduri nie wykluczył, że Intel ostatecznie wypuści dyskretne produkty graficzne, które wymagają większej mocy, aby uzyskać wyższą wydajność, ale powiedział, że będą to bardziej „prawa do przechwalania się”.

Podczas gdy Intel ma poważną pracę do wykonania, aby zwiększyć udział w rynku w porównaniu z Nvidią i AMD, firma musi najpierw upewnić się, że jej procesory graficzne są zoptymalizowane, aby działały dobrze w szerokiej gamie gier i aplikacji, zwłaszcza w starszych grach, które wciąż są popularne.

Koduri przyznał, że Intel wciąż ma do nadrobienia w dziale, ale firma właśnie ogłosiła nową aktualizację sterowników, która rzekomo sprawia, że ​​starsze gry DirectX 9, takie jak League of Legends i Counter-Strike: Global Offensive, działają szybciej – w niektórych przypadkach znacznie szybciej — na procesorach graficznych Arc.

Innym obszarem, w którym Koduri wierzy, że Intel może odcisnąć duży ślad na rynku GPU, jest zintegrowana grafika. Twierdził, że procesor nowej generacji firmy do komputerów stacjonarnych i laptopów, o nazwie kodowej Meteor Lake, będzie wyposażony w zintegrowaną grafikę o wyższej wydajności, która w niektórych przypadkach może zastąpić dyskretne procesory graficzne niższej klasy, co może sprawić, że podstawowe komputery do gier będą bardziej przystępne cenowo .

„Tak więc ogólnie pod względem kosztów i wydajności w przeliczeniu na dolara będzie to o wiele bardziej atrakcyjne niż procesor plus oddzielna karta graficzna. Na tym właśnie koncentruje się Meteor Lake. Powiedziałbym, że rok 2024 to rok, w którym spodziewałbym się dramatycznej zmiany w krajobrazie grafiki komputerowej pod względem stopnia integracji” – powiedział Koduri.

Wszystko to zakłada, że ​​Intel może wypuszczać produkty w przyzwoitym tempie bez większych problemów i wiemy, że firma miała problemy z innymi produktami w tych obszarach. Nawet Intel Arc miał, delikatnie mówiąc, wyboistą premierę w tym roku z powodu opóźnień i problemów z oprogramowaniem. ®



Źródło : https://www.theregister.com/2022/12/12/intel_nvidia_gpu/