Historia gier wideo i sztuki – Resident Aliens

Czym się stanie, gdy niezwykle popularne gry wideo zaatakują strażników świata sztuki?

Gry wideo poznają sztukę

W marcu 2009 roku praca Cory Arcangela „Super Mario Clouds” (2002) pojawiła się na okładce Artforum, sygnalizując, że gry wideo wreszcie „zaistniały” w właściwej dyskursie artystycznym. Wszystko, co musiał zrobić Arcangel, to pozbyć się prawie wszystkich elementów (ziemi, drzew, powerupów, potworów i samego Mario), które przyniosły oryginalnej karcie Super Mario Brothers „Nintendo Seal of Approval”, aby stać się edycją wideo. Podczas gdy wcześniejsze i być może bardziej prowokacyjne modyfikacje Mario, takie jak „Super Mario Trilogy” Myfanwy Ashmore (2000–04) – modyfikacja gry w której Mario żyje i umiera bez dopalaczy, które pozwalają mu dotrzeć do flagi końcowej – chmury Arcangela są niewinne i nudne, bardziej zbliżone do abstrakcyjnego pola koloru niż do side-scrollera.

Geneza dzieła Third World

Porównanie – Mario Arcangela kontra Mario Ashmore – oferuje prowokacyjną perspektywę na niedawne, wysokoprofilowe dzieła sztuki wideo. Jedno z takich dzieł, „Third World: The Bottom Dimension” Gabriela Massana (2023), darmowa do pobrania gra wideo stworzona na potrzeby wystawy „Third World: The Bottom Dimension” w Serpentine w 2023 roku, było ważnym momentem w historii sztuki wideo. Nie tyle ze względu na treść, co na swoje wysokiej klasy uczestnictwo w gatunku „gry do zarabiania” jako wyraźnego kulturalnego kapitalizmu. Gra zawiera postać grywalną o nazwie Funfun (joruba oznaczające „biały”) – hybrydowa konstrukcję robotowo-organiczną, nawigującą po dynamicznie zmieniającym się obcym krajobrazie. Tereny hodowli grzybów i skał generowane silnikiem Unreal Engine rosną, przekształcają się i gniją, zwracając się ku takim wzniosłym grozom jak zmieniające DNA „mienienie” w filmie Alexa Garlenda „Annihilation” (2018), mutacje grzybów w serialu telewizyjnym „The Last of Us” (2023-) oraz serii gier wideo z 2013 roku, a także starożytnych pułapek w grach takich jak „Elden Ring” (2022) i „Death Stranding” (2019).

Sztuka wideo z grami

Malarstwo wideo ma długą historię modyfikowania popularnych tytułów tego gatunku, oferując dostępne i angażujące współczesne analizy trudnych i kontrowersyjnych zagadnień. Na przykład, mod Kent Sheely „dust2_dust” z Counter-Strike (2013) usuwa wszelkie reprezentacje postaci z gry, pozostawiając broń nietkniętą: znikają wszyscy bohaterowie grywalni i bohaterowie niegrywalni, gdy obserwujemy odcięte, machające i nacinające się bronie, rozchodzące się plamy i stężenia krwi, oraz dźwięki strzałów i krzyki bólu. Po szoku absurdu, jaki wywołuje, praca zaczyna odnosić się bardziej do sposobu, w jaki nowoczesna technologia dronów i formy przemocy technologicznie pośredniczącej wymazują z mediów popularnych znaki cierpienia ludzkiego.

Źródło : www.bing.com