Kursy e-sportowe – popularne w Wielkiej Brytanii | E-sport – historia, trendy, przyszłość.

Kursy e-sportowe stają się coraz bardziej popularne

W Wielkiej Brytanii coraz więcej uczelni oferuje kursy e-sportowe, a liczba studentów zainteresowanych tą dziedziną rośnie. Wśród nich są Kolegium Świętego Wincentego w Gosport, Havant i South Downs College oraz wyspecjalizowane uczelnie e-sportowe jak Guild College i College of Esports w Londynie.

Czym jest e-sport?

E-sport to rywalizacja w wirtualnej grze, w której osoba lub grupa gra przeciwko innej osobie, online lub osobiście, w czasie rzeczywistym. Termin „e-sport” odnosi się do wielu różnych gier wideo lub sportów, w których ludzie rywalizują, takich jak Counter Strike Global Offensive (CSGO) lub Rocket League.

Historia e-sportu

Pierwszym akredytowanym turniejem e-sportowym był wewnętrzny turniej 24-osobowy Uniwersytetu Stanforda o nazwie Intergalactic Spacewar Olympics, ale profesjonalne nowoczesne turnieje e-sportowe mają swoje korzenie we wczesnych latach 90. Gry takie jak Quake i Starcraft przyczyniły się do popularności transmitowanych e-sportów na początku XXI wieku, a turniej Counter Strike zadebiutował w 2001 roku. W 2010 roku pojawiła się dominująca platforma streamingowa Twitch, a także League of Legends i Dota 2, które skutecznie przejęły rynek, zmieniając krajobraz e-sportu, aby w dużej mierze zorientować się na streaming.

Aktualne trendy

Obecnie najpopularniejszymi e-sportami według obecnej liczby rywalizujących drużyn, w kolejności malejącej, są CSGO, Rocket League, League of Legends, Valorant i Dota 2. Roehampton University jako pierwszy w Wielkiej Brytanii przyznał stypendium e-sportowe w 2018 r., a w 2020 roku Brytyjska Federacja Esports stworzyła ramy dla swoich e-sportowych kursów BTEC, pierwszych tego rodzaju na świecie, ostatecznie współpracując z College of Esports w Londynie w 2021 roku w celu ustanowienia kursów szkolnictwa wyższego do studiowania biznesu w e-sporcie.

Przyszłość e-sportu

E-sport jest obecnie wart około 1,2 miliarda funtów, a cała branża gier wideo jest warta około 270 miliardów funtów, generując dochody dwukrotnie większe niż filmy i muzyka razem wzięte. Wraz z rosnącym zainteresowaniem, przyszłość e-sportu wydaje się być obiecująca. Firma Dell nawiązała współpracę z uczelnią pod koniec 2022 r., aby zapewnić obniżone komputery, sprzęt i koszulki w ramach nowej iteracji ich przestrzeni treningowej „Shark Tank”. Martin Birch-Foster, lider kursów e-sportu i informatyki w St Vincent’s, powiedział, że „e-sport to przyszłość”.

„Byłoby wspaniale, gdyby klub piłkarski Portsmouth chciał się w to zaangażować, wiele klubów piłkarskich w całym kraju już to robi, klub piłkarski Wolverhampton… mają bardzo odnoszącą sukcesy drużynę e-sportową”.

Źródło: Portsmouth.co.uk