Dlaczego niektóre gry wideo są tak trudne do odstawienia

Strategie deweloperów gier wideo są równie intrygujące, co kontrowersyjne. Aby zrozumieć psychologiczne chwyty stosowane w grach, trzeba wiedzieć więcej o dwóch podstawowych modelach – gry kończącej się i nieskończonej.

Gry kończącej się i nieskończonej

Gry kończącej się to te, które można ukończyć. Gracz kończy grę, kiedy osiągnie koniec fabuły lub osiągnie inny wyznaczony cel. Po zakończeniu gry zaczynają się dodatkowe etapy, ale główny cel został już spełniony. W przeciwieństwie do tego gry nieskończonej to takie, które nigdy nie mają zakończenia. Przykładem takiej gry jest Candy Crush.

Strategie producentów gier kończącej się i nieskończonej

Producentów gier kończącej się motywuje dochód generowany z jednorazowej sprzedaży gry, podczas gdy producenci gier nieskończonej zależy na długotrwałym zainteresowaniu grą. Aby to osiągnąć, stosują szereg chwytów psychologicznych, takich jak pokazywanie wyników przyjaciół, ustawianie trudnych wyzwań, kuszenie graczy unikalnymi nagrodami, czy bombardowanie graczy powiadomieniami.

Oto lista gier, które najczęściej wymieniane są jako „uzależniające”: Minecraft, World of Warcraft, Fortnite, League of Legends, Candy Crush Saga, Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), Apex Legends, The Sims 4, Rust, PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG), The Elder Scrolls V: Skyrim, Clash of Clans, Path of Exile, Pokémon GO, Runescape, Roblox, Dota 2 i Overwatch. Większość z nich to gry nieskończone.

Negatywne skutki gier nieskończonych

Gry nieskończone mogą powodować liczne problemy, zwłaszcza u młodych graczy. Przykładowo, mogą kusić graczy unikalnymi nagrodami, które trzeba zdobyć w określonym czasie. Jest to problematyczne, gdyż może to prowadzić do zaniedbywania obowiązków i spędzania nadmiernie dużo czasu w grze.

W przypadku Jacka, postanowił on zrezygnować z gry, gdy zdał sobie sprawę z manipulacji psychologicznej wbudowanej w gry nieskończone. Uważa, że przenosząc swoje zainteresowania na gry kończącej się, jego życie społeczne i wyniki na uczelni znacząco poprawiły się.

Źródło : www.bing.com