Czy GPU GeForce z 2022 r. za 300 USD może pokonać GPU z 2016 r. za 600 USD?


W niedawnej funkcji zatytułowanej „Flagowy GPU 2016 kontra budżetowy GPU 2022” ponownie przyjrzeliśmy się starej karcie graficznej GeForce GTX 1080, aby zobaczyć, jak wysokiej klasy procesor graficzny Nvidia 2016 Pascal wypadł w 2022 roku, a także dlatego, że Radeon RX 6600 jest jednym z nielicznych. Układy GPU, które naprawdę możemy teraz polecić — można je kupić już za 260 USD — pomyśleliśmy, że może to być interesujące zestawienie.

Porównanie nie faworyzowało czcigodnego GeForce’a, ponieważ znacznie nowszy Radeon był średnio o 20% szybszy w 1080p i 14% szybszy w 1440p. Mimo to imponujący był fakt, że po sześciu latach GTX 1080 pozostaje wydajnym procesorem graficznym, nawet jeśli nie jest to coś, czego należy szukać na używanym rynku.

To dało nam jednak do myślenia. Widząc, że GTX 1080 ogólnie sprzedaje się za około 200 USD, czyli mniej więcej tyle, ile zapłaciłbyś za używanego Radeona 6600, jak nowszy GeForce RTX 3050 wypada w tym wszystkim?

Krótko mówiąc, GeForce GTX 1080 został wydany w 2016 roku (kiedy daliśmy mu doskonały wynik 100, bez żartów) za 600 USD, zanim w następnym roku spadł do około 500 USD. Oznacza to, że sześć lat później RTX 3050 był o połowę niższy, a przynajmniej miał być zgodny z oficjalną sugerowaną ceną producenta w wysokości 250 USD (wiesz, niedobory GPU i inflacja z przeszłości).

W rzeczywistości RTX 3050 nigdy nie był dostępny w tej cenie, a nawet dzisiaj kosztuje co najmniej 300 USD, więc o połowę mniej niż oryginalny GTX 1080 MSRP, więc chodźmy z tym. Czy po wielu latach i wielu generacjach procesorów graficznych GPU GeForce z 2022 r. za 300 USD może pokonać GPU za 600 USD z 2016 r.?

Na papierze to ciekawy mecz. Porównywanie liczby rdzeni CUDA jest bezcelowe, choć oba mają 2560, ale GTX 1080 ma o 100% więcej mapowania tekstur i jednostek renderujących. GTX 1080 może używać tylko pamięci GDDR5X, podczas gdy RTX 3050 został przeniesiony na GDDR6, ale przy połowie szerokości magistrali pamięci budżetowy procesor Ampere ma w rzeczywistości mniejszą przepustowość pamięci na poziomie 224 GB/s w porównaniu do 320 GB/s, co jest ogromnym 30% zniżki tam.

Moc obliczeniowa jest jednak z grubsza taka sama, a RTX 3050 korzysta ze wsparcia sprzętowego dla technologii takich jak obliczenia asynchroniczne i DirectX 12, a dzięki wykorzystaniu najnowszej architektury Nvidii uzyskuje lepszą optymalizację sterowników.

Do testów używamy naszego systemu testowego Ryzen 7 5800X3D wykorzystującego 32 GB pamięci DDR4-3200 CL14 wraz z najnowszymi dostępnymi sterownikami ekranu. Resizable BAR został użyty we wszystkich 50 grach, które testowaliśmy w rozdzielczości 1080p i 1440p. Przyjrzymy się bliżej danym z kilkunastu tytułów, zanim przejdziemy do zwykłych wykresów podziału.

Benchmarki

Zaczynając od Hitmana 3, okazuje się, że RTX 3050 był o 18% szybszy w 1080p i o 21% szybszy w 1440p, co stanowi poważny wzrost wydajności w przypadku nowszego GPU Ampere. To powiedziawszy, jest to bardzo kiepski wynik dla GTX 1080, ponieważ widzieliśmy, że radzi sobie słabo w porównaniu z RX 6600 i Vega 64 w poprzednich testach, więc nie spodziewamy się, że te marginesy będą normą.

Kolejnym kiepskim tytułem dla Pascala jest Warhammer III, gdzie wydajność GTX 1080 jest fatalna, średnio 42 kl/s w 1440p. RTX 3050 był o około 50% szybszy w obu testowanych rozdzielczościach i uważamy, że jest to częściowo spowodowane brakiem obliczeń asynchronicznych na poziomie sprzętowym GTX.

Dalej mamy War Thunder, starą grę, która wciąż jest bardzo popularna i można by się spodziewać dość dobrego poziomu optymalizacji Pascala w tym przypadku. Wydaje się, że tak jest, ponieważ GTX 1080 był prawie o 30% szybszy w obu testowanych rozdzielczościach.

Przechodząc do Rainbow Six Siege, znajdujemy konkurencyjną wydajność między dwoma procesorami graficznymi GeForce i obydwa z pewnością są wystarczająco szybkie, aby cieszyć się tym tytułem, nawet w konkurencyjnym otoczeniu.

1% dołek nowszego RTX 3050 był bardziej spójny, ale ogólnie wrażenia z GTX 1080 były nadal dobre.

Kolejną grą, w której RTX 3050 radzi sobie dobrze w porównaniu z GTX 1080, jest Cyberpunk 2077, zapewniający o około 10% wyższą wydajność w obu testowanych rozdzielczościach. Podejrzewamy, że wsparcie sterowników dla Pascala jest na przyzwoitym poziomie jak na tę mocno rozreklamowaną wersję, a zamiast tego niedociągnięcia GTX 1080 są spowodowane starzejącą się architekturą Pascala.

Death Stranding ma w tym momencie kilka lat, więc GTX 1080 nie był taki stary, kiedy został wydany. Dlatego nie jest niczym zaskakującym, że RTX 3050 wyprzedza GTX 1080, ciesząc się 15% przewagą wydajności w 1080p i prawie 20% przewagą w 1440p.

F1 22 to nowa gra, a mimo to GTX 1080 wciąż przewyższa RTX 3050, oferując o 12% wyższą wydajność w 1080p i 9% w 1440p. To imponujący wynik dla starych grafik Pascala, a fani F1, którzy zainwestowali w niego 5-6 lat temu, bez wątpienia byliby bardzo zadowoleni, gdyby nadal go używali.

Dla fanów symulatorów wyścigowych GTX 1080 jest wciąż bardzo żywy i świetnie radzi sobie z grą, a na pewno jest bardziej wydajny niż RTX 3050, ponieważ był o 14% szybszy w 1080p, a następnie o 19% szybszy w 1440p. Wyraźne zwycięstwo starszej technologii, gdy nowoczesny procesor graficzny GeForce o wartości 300 USD zmaga się ze starą bronią.

Halo Infinite to nowa gra i jest przykładem, w którym RTX 3050 jest w stanie walczyć z GTX 1080, pokonując go z niewielkim marginesem w 1080p, a następnie dopasowując go do 1440p.

Wyniki The Hunt: Showdown są interesujące, oba procesory graficzne zapewniły takie same 101 kl./s w 1080p, ale GPU Pascal wyprzedził w 1440p, oferując o 17% więcej klatek, a tę różnicę ograniczylibyśmy do przepustowości pamięci.

Kilka razy widzieliśmy, że GTX 1080 radzi sobie lepiej w wyższej rozdzielczości, ponieważ ma 30% przewagi przepustowości, co ma sens.

Counter-Strike Global Offensive to kolejny klasyk, więc nic dziwnego, że GTX 1080 spisuje się tutaj dobrze. Wyniki w rozdzielczości 1080p wyglądają na nieco ograniczone systemowo, ale gdy już dojdziemy do 1440p, staje się to bardziej ograniczone przez GPU i ponownie lepsza przepustowość GTX 1080 daje mu wyraźną przewagę, po części pozwalając na zwiększenie wydajności nawet o 29%.

Wydajność God of War jest tragiczna dla RTX 3050. Tylko 60 fps w 1080p, co sprawia, że ​​GTX 1080 jest szybszy o 57%, a następnie o 78% szybszy w 1440p. Biorąc pod uwagę, że jest to nowy tytuł, przynajmniej na PC, prawdopodobnie można by się spodziewać, że RTX 3050 radzi sobie znacznie lepiej, przynajmniej dorównując starym GTX 1080, ale najwyraźniej nie.

Forza Horizon 5 daje remis w obu testowanych rozdzielczościach. GTX 1080 był o kilka klatek szybszy, ale jest na tyle blisko, by zaliczyć remis, a oba procesory graficzne zapewniły wysoką grywalność przy ustawieniu „wysokiej jakości”, co daje ogólnie dobry wynik.

Podsumowanie wyników

Trudno jednoznacznie stwierdzić, jak te dwa procesory graficzne są porównywane na podstawie próbki gier, które właśnie obejrzeliśmy. Czasami RTX 3050 był znacznie szybszy, innym razem znacznie wolniejszy i, co wydawało się w połowie przypadków, były mniej więcej takie same.

Mimo to przetestowaliśmy w sumie 50 gier, więc sprawdźmy pełny podział…

W 1080p widzimy, że RTX 3050 był o 6% wolniejszy niż GTX 1080, co jest bardzo rozczarowującym wynikiem. Był mały wybór gier, w których nowszy procesor graficzny Ampere był szybszy i chociaż w kilku przypadkach był znacznie szybszy, w wielu innych był znacznie wolniejszy.

Było tylko 14 gier, w których marginesy wynosiły 5% lub mniej w obie strony, a 20, w których RTX 3050 był wolniejszy o 10% lub więcej. Ogólnie rzecz biorąc, w 2022 r. GTX 1080 nadal jest najlepszym produktem pod względem wydajności w grach, znacznie częściej wygrywając.

Kiedy spojrzymy na wyniki 1440p, sytuacja wygląda jeszcze lepiej dla starego GPU Pascala. Tutaj znajdujemy 22 gry, w których RTX 3050 był wolniejszy o 10% lub więcej. To prawie połowa testowanych gier.

Czego się nauczyliśmy

Można śmiało powiedzieć, że postęp w segmencie budżetowych procesorów graficznych był dość stagnacyjny przez ostatnie kilka pokoleń. Można argumentować, że uzyskanie ekwiwalentu wydajności high-end dwóch starszych generacji na poziomie podstawowym jest dobre, ale potem zdajesz sobie sprawę, że poziom podstawowy przesunął się do 300 USD, a nie 200 USD lub mniej, i szybko staje się to o wiele mniej ekscytujące.

Innym problemem w tym przedziale cenowym jest to, że przy obecnej cenie wywoławczej 300 USD, RTX 3050 jest zakłopotany Radeonem RX 6600. GPU AMD kosztuje około 260 USD i zazwyczaj oferuje znacznie lepszą wydajność. Tak więc realistycznie RTX 3050 powinien być wyceniony nie wyżej niż 220 USD lub bliżej 200 USD, aby był bardziej atrakcyjny.

GeForce GTX 1080 również przetrwał sześć lat jako bardzo użyteczny procesor graficzny. Sześć lat to dużo czasu w sprzęcie komputerowym, nie mówiąc już o wydajności grafiki, więc uważamy, że pozostanie bardzo użytecznym jest złotym standardem dla tak starego produktu. Za połowę ceny RTX 3050 może być trochę tańszy, ale czy wygodnie wyjdziesz na sześć lat? Nie jesteśmy pewni, nie jesteśmy też pewni, ale cieszymy się, że zobaczymy Cię ponownie w 2028 roku na powtórne 50 gier.

Do tego czasu RTX 3050 pozostanie najbardziej rozczarowującym GPU Ampere i całkowitą tajemnicą, w jaki sposób zielony zespół jest w stanie zmienić produkt o niższej cenie za taką premię.

Skróty do zakupów:
  • AMD Radeon RX 6600 na Amazonie
  • Nvidia GeForce RTX 3050 na Amazon
  • AMD Radeon RX 6600 XT na Amazon
  • Nvidia GeForce RTX 3060 na Amazon
  • AMD Radeon RX 6700 XT na Amazon
  • Nvidia GeForce RTX 3070 Ti na Amazon



Źródło : https://www.techspot.com/review/2524-budget-geforce-rtx-vs-gtx-1080/