Bangladesz: przemysł produkcji gier wideo w punkcie zwrotnym

Dynamiczny rozwój przemysłu gier wideo globalnym krajobrazie rozrywkowym nie tylko jest ogromny, ale wręcz eksplozywny, przekraczając nawet łączne przychody przemysłów filmowego i muzycznego. Według prognoz Statista Market Forecast, w 2023 r. ma on generować przychód w wysokości 622,80 miliona dolarów, przy spodziewanej rocznej stopie wzrostu (CAGR 2023-2027) wynoszącej 11,57%, napędzając wolumen rynku szacowany na 965,10 miliona dolarów do 2027 r.

Obiecujący rynek rozwoju gier w Bangladeszu

Rynek rozwoju gier w Bangladeszu, choć mniejszy, również wykazuje obietnice. W 2021 r. został oszacowany na 62,22 miliona dolarów i stanowi część szerszego przemysłu gier o wartości 0,37 miliarda dolarów w kraju. Prognozy wskazują, że ten rynek może podwoić się do 2026 r.

E-sport jako rozwijający się sektor w Bangladeszu

E-sport to również rozwijający się sektor w przemyśle gier w Bangladeszu. Popularne tytuły to m.in. Counter-Strike 1.6, DOTA, FIFA, Rainbow Six Siege i Call of Duty. Banglijscy zawodnicy e-sportowi zdobyli dotychczas 216 681,51 USD z 99 turniejów. Wysoko premiowanych wydarzeń, takich jak Discovery One’s BESL Episode V, IGE Community Series Valorant 2023 i GPxAOV Community Cup 2023, oferujące pulę nagród w wysokości 3 lakh Taka, wskazują na dynamicznie rozwijającą się scenę e-sportową.

Przeszkody w rozwoju

Biorąc pod uwagę stałe zyski branży, można by oczekiwać, że Bangladesz, który rocznie kończy ponad 20 000 programistów, będzie posiadał rozwijający się rynek rozwoju gier, który będzie skierowany do szerokiej bazy konsumentów i świeżo upieczonych absolwentów. Jednak mimo początkowego optymizmu wobec rynku gier w Bangladeszu, czego dowodem było wprowadzenie lokalnej gry „Hatirjheel: Dream Begins” dziewięć lat temu, przemysł boryka się z trudnościami w osiągnięciu uznania. Gry wideo często są postrzegane jako nieistotne, co powoduje, że wielu utalentowanych jednostek poszukuje możliwości za granicą i wyczerpuje rezerwuar wiedzy kraju.

Dyrektor zarządzający firmy NapTech Labs z Dhaki, zajmującej się tworzeniem gier, MD Musabbir Hosain, zauważa, że początkowym wyzwaniem jest niewystarczająca siła robocza, co wymaga długotrwałego szkolenia nowych pracowników. „Początkowe wyzwanie związane jest z niewystarczającą siłą roboczą. Po zatrudnieniu nowych członków zespołu pojawia się konieczność zapewnienia im szkolenia, co staje się znaczącym utrudnieniem na przyszłość” – mówi.

Przemysł cierpi również z powodu braku solidnych inwestycji. Chociaż oczekiwania co do przełomowych banglijskich gier są ogromne, opóźnienia w ich wydaniu, jak w przypadku gry „Agontuk”, rozczarowują fanów. Strony na mediach społecznościowych gier takich jak strzelanka pierwszoosobowa „Project Judgement” pozostają nieaktywne przez lata. Nawet niewiele gier, które trafiają na rynek, często oferuje przeciętną rozgrywkę. Ważne jest zrozumienie, że mimo zaangażowania twórców, borykają się oni z niskim budżetem i skromnymi wynagrodzeniami.

Percepcja braku opłacalności prowadzi do niechęci inwestorów, co powoduje, że wiele obiecujących projektów zostaje przedwcześnie porzuconych. Ta niechęć powoduje skutki uboczne, zniechęcając studentów do specjalizacji w tworzeniu gier i pogłębiając już istniejącą znaczną lukę w umiejętnościach.

CEO firmy TechnoMagic, lokalnej firmy zajmującej się animacją i tworzeniem gier, Arif Mohammad, podkreśla znaczenie placówek edukacyjnych w usunięciu tych barier. Bardziej klarowna ścieżka edukacyjna w dziedzinie tworzenia gier mogłaby znacząco ułatwić wiele z tych aktualnych wyzwań przemysłu. „Dotychczas cierpieliśmy na brak zasobów. Jeśli instytucje edukacyjne dostarczą absolwentom prostszą ścieżkę do tworzenia gier, to sprawy staną się o wiele łatwiejsze” – mówi.

Nadzieje na przyszłość

Niemniej jednak, znane firmy w sektorze rozwoju gier w Bangladeszu, takie jak Riseup Labs, Ulka Games i Azmi Studios, nadal utrzymują się na powierzchni. Sukces osiągnęła gra „Ludo Club” autorstwa Ulka Games, która przekroczyła 60 milionów pobrań. Ponadto, niezależne gry takie jak „Zero Hour” autorstwa Attrito M7 Productions pokazują, że istnieje rynek dla wysokiej jakości, lokalnej treści.

Przemysł rozwoju gier w Bangladeszu stoi obecnie na rozdrożu. Przy odpowiednich inwestycjach, skupieniu na edukacji i strategicznym planowaniu, może stać się znaczącym graczem na arenie międzynarodowej gier. Przemysł oferuje więcej niż tylko zyski finansowe; służy jako platforma do wyrażania kreatywności, rozwijania umiejętności i nawet dumy narodowej.

Gdy Bangladesz porusza się po tym skomplikowanym krajobrazie, nadszedł czas na wielostronne podejście, w którym uczestniczyć powinny jednostki edukacyjne, społeczność inwestorów i wsparcie rządowe, aby przyspieszyć ewolucję przemysłu.

Źródło : www.bing.com