Bangladeski przemysł tworzenia gier wideo: Sektor na rozdrożu

Przemysł gier w Bangladeszu, choć mniejszy niż w USA, staje się obiecujący. W 2021 roku wartość tego rynku wyniosła 62,22 miliona dolarów i stanowi część szerszego sektora gier o wartości 0,37 miliarda dolarów w kraju. Obserwuje się tendencję podwajania tego rynku do 2026 roku.

Rozwój przemysłu gier w Bangladeszu

W globalnym krajobrazie rozrywkowym biznesu przemysł gier wideo nie tylko się rozwinął, ale eksplodował, przewyższając nawet łączne dochody przemysłów filmowego i muzycznego. Według prognozy rynku Statista Market, w 2023 roku może osiągnąć wartość 622,8 miliona dolarów, a przewidywana roczna stopa wzrostu (CAGR 2023-2027) wynosi 11,57%, prowadząc do szacowanej wartości 965,1 miliona dolarów w 2027 roku.

W przeciwieństwie do tego, rynek rozwoju gier w Bangladeszu, choć mniejszy, wykazuje obiecujące perspektywy. W 2021 roku jego wartość wyniosła 62,22 miliona dolarów i stanowi część szerszego sektora gier o wartości 0,37 miliarda dolarów w kraju. Prognozy wskazują, że ten rynek może podwoić się do 2026 roku.

E-sport w Bangladeszu

W ramach przemysłu gier w Bangladeszu rozwija się również sektor e-sportu. Popularne tytuły to Counter-Strike 1.6, DOTA, FIFA, Rainbow Six Siege i Call of Duty. Dotychczas banglijskie drużyny e-sportowe zarobiły 216 681,51 dolarów amerykańskich z 99 turniejów.

Wzrastająca liczba dużych wydarzeń, takich jak Discovery One’s BESL Episode V i IGE Community Series Valorant 2023, Discovery One Cup Season 2 oraz GPxAOV Community Cup 2023 z pulą nagród o wartości 300 000 BDT, wskazuje na dynamicznie rozwijającą się scenę e-sportu.

Wyzwania dla rozwoju przemysłu gier w Bangladeszu

Pomimo regularnych zysków przemysłu gier wideo, można by oczekiwać, że Bangladesz, który rocznie wykształca ponad 20 000 inżynierów oprogramowania, będzie miał rozwijający się rynek rozwoju gier, obsługujący ogromną bazę klientów i świeżo upieczonych absolwentów. Jednak mimo początkowego optymizmu dotyczącego gier w Bangladeszu, czego przejawem było wprowadzenie lokalnej gry „Hatirjheel: Dream Begins” dziewięć lat temu, przemysł ten boryka się z trudnościami w zdobyciu popularności. Gry wideo są często uważane za nieistotne, co prowadzi do tego, że wielu utalentowanych jednostek poszukuje możliwości za granicą i wyczerpuje krajowy potencjał w tej dziedzinie.

Dyrektor zarządzający NapTech Labs, Dhaka, firma zajmująca się rozwojem gier, MD Musabbir Hosain, zauważa, że pierwszym wyzwaniem jest niewystarczająca liczba pracowników, co wymaga wytężonego szkolenia dla nowych rekrutów. „Pierwsze wyzwanie dotyczy niewystarczającej liczby pracowników. Po zatrudnieniu nowych członków zespołu pojawia się konieczność zapewnienia im szkolenia jako znacznej przeszkody na drodze do przodu” – mówi.

Przemysł boryka się również z brakiem solidnych inwestycji. Mimo entuzjazmu związanego z nowatorskimi grami z Bangladeszu, takimi jak „Agontuk”, opóźnienia w ich wydaniu, jak również nieaktywność na stronach mediów społecznościowych gier takich jak strzelanka pierwszoosobowa „Project Judgement” rozczarowują fanów. Nawet niewielka liczba gier, które trafiają na rynek, często oferuje słabą rozgrywkę. Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że pomimo poświęcenia twórców, borykają się oni z ograniczonym budżetem i skromnym wynagrodzeniem.

Percepcja braku zyskowności prowadzi do niechęci inwestorów, co powoduje przedwczesne zarzucenie wielu obiecujących projektów. Ta rezygnacja ma efekt domina, zniechęcając studentów do specjalizacji w rozwoju gier i pogłębiając już istniejącą istotną lukę w umiejętnościach.

Dyrektor generalny TechnoMagic, lokalna firma zajmująca się animacją i rozwojem gier, Arif Mohammad, podkreśla znaczenie instytucji edukacyjnych w pomaganiu w usunięciu tych luk. Prostsza ścieżka edukacyjna prowadząca do rozwoju gier może znacznie ułatwić wiele obecnych wyzwań przemysłu.

„Do tej pory cierpieliśmy z powodu braku zasobów. Jeśli instytucje edukacyjne umożliwiłyby lżejszą ścieżkę do rozwoju gier dla absolwentów, byłoby to o wiele łatwiejsze” – mówi.

Niemniej jednak godnymi uwagi firmami działającymi w sektorze rozwoju gier w Bangladeszu są Riseup Labs, Ulka Games i Azmi Studios. Gra Ulka Games o nazwie „Ludo Club” odniosła znaczny sukces, osiągając ponad 100 milionów pobrań.

Dodatkowo, niezależne gry takie jak „Zero Hour” od Attrito M7 Productions pokazują, że istnieje rynek na jakościowe, lokalnie produkowane treści.

Źródło : www.bing.com