Niespodziewany sukces Baldur’s Gate 3 – o czym jest ten fenomen?
Kiedy myślisz o „grywalnej grze wideo”, co przychodzi ci na myśl? Odpowiedź na to pytanie z pewnością wywołałaby różnorodne odpowiedzi, w zależności od tego, kim jesteś. Wraz z rozrostem budżetów i większym ryzykiem finansowym, wykonawcy mają trudności ze sprowadzaniem gier wideo do nauki. Widzieliśmy jak firmy takie jak Blizzard całkowicie przekształcają się w coś nie do zidentyfikowania, próbując znaleźć nowe strumienie monetyzacji. Square Enix oddaliło się od swoich korzeni w turn-based RPG, aby ścigać się z Sony w obszarze bardziej akcji-działających, blockbusterowych wizji – stylu, który sam Sony odsuwa na bok, eksplorując nieprzewidywalny świat gier usługowych. Wydaje się, że każdy ma inne pojęcie o tym, co czyni grę sukcesem w 2023 roku, ale trudno mi sobie wyobrazić, że wielu potentatów branży studiów przewidziało sukces Baldur’s Gate 3.
Najnowsza gra z gatunku CRPG odniosła ogromny sukces od czasu swojego wydania na platformę Steam w tym miesiącu. Baldur’s Gate 3 od samego początku podbija listy popularności serwisu Steam i rywalizuje o pierwsze miejsce z takimi gigantami jak Counter-Strike: Global Offensive i DOTA 2. Ten sukces ma już wpływ na wersję gry na PS5, którą gracze masowo zamawiają. To ogromne zaskoczenie, które niewiele wspólnego ma z tym, co przewidywano na podstawie doświadczeń minionego dziesięciolecia. Sukces Baldur’s Gate 3 może być anomalią, której niełatwo powtórzyć, ale oferuje cenne lekcje dla wszystkich tych, którzy traktują kreatywność jak równanie matematyczne do rozwiązania. Czasami jedyną rzeczą, po którą gracze głodują, jest po prostu dobrze wykonana gra wideo – choć nie jest to takie proste, jak by się wydawało.
Pokonując trendy Gry Baldur’s Gate 3 to niewątpliwie zaskakujący sukces, ale miał ogromne przewagi na starcie. Po pierwsze, bazuje na istniejącej, ukochanej marce gatunkowej RPG. To samo w sobie daje jej znaczną grupę fanów. Dodatkowo, twórcy gry, studio Larian Studios, zdobyło sobie bardzo silną reputację po wydaniu w 2017 roku fenomenalnego Divinity: Original Sin 2. Baldur’s Gate 3 miało również przewagę, dzięki wczesnemu dostępowi w 2020 roku, który pomógł studiu Larian poznać opinie fanów i zbudować mocne uznanie. Wszystkie te okoliczności sprawiają, że Baldur’s Gate 3 jest raczej zmienną niż stałą na świecie sukcesu gier. Mimo to, aktualna popularność tej gry RPG jest zdumiewająca, biorąc pod uwagę, jak bardzo przeciwstawia się ona współczesnym trendom branży gier komputerowych.
Podczas gdy grywalna gra wideo oferuje tryb wieloosobowy, głównie skupia się na grze dla pojedynczego gracza. Samo to stoi w sprzeczności z obecną obsesją branży gier na multiplayer. Na przykład, PlayStation rozpoczyna trudniejszy zwrot w stronę trybu wieloosobowego. Podczas ostatniego strumienia PlayStation Showcase większość gier pierwszej partii miało skoncentrowany tryb wieloosobowy. Jesienią pojawi się Marvel’s Spider-Man 2, który może być ostatnim przedstawicielem wymierającej branży, ponieważ firma stawia na tytuły takie jak Marathon i Fairgame$ Haven Studios. Te projekty są częścią agresywnego poszukiwania nowych ścieżek w dziedzinie gier usługowych, która jest kolejnym zjawiskiem, którego Baldur’s Gate 3 całkowicie unika. Zamiast tworzyć świat, który ewoluuje, aby zachęcić graczy do długotrwałego zaangażowania, Larian stworzył pełnometrażową, 100-godzinną grę RPG. Jest to zupełnie odmienne podejście w porównaniu do innego tytułu na PC tego roku, Diablo 4 od Blizzarda, który stara się utrzymać swoją bazę graczy dzięki regularnym aktualizacjom i kontrowersyjnym poprawkom. Dodatkowo Baldur’s Gate 3 nie posiada żadnej dodatkowej możliwości monetyzacji. Nie ma miesięcznego przepustka bitewnego ani kosmetycznych przedmiotów, które można kupić za prawdziwe pieniądze. Gracze dostają to, za co zapłacili, i coś więcej – co jest coraz rzadsze w branży. W tym tygodniu CEO Take-Two, Strauss Zelnick, powiedział inwestorom, że firma zamierza wykorzystać w pełni potencjał dochodowy całej swojej rzeszy graczy na urządzeniach mobilnych, poprzez mikropłatności lub reklamy. Mimo że wypowiedź Zelnicka dotyczy rynku mobilnego, to agresywne podejście można znaleźć również w grach wideo na konsole Take Two, takich jak Lego 2K Drive i WWE 2K23.
Nawet podstawowa struktura Baldur’s Gate 3 pokazuje, jak bardzo odchodzi od stereotypu. Mimo że gra ma pewne epickie sceny, nie jest to typowa kinowa gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby, jaką wiele studiów goni od czasu premiery The Last of Us. To RPG z widokiem z góry, które skupia się na zarządzaniu menu, a nie na „totalnej immersji”. Ponadto, jest to gra turowa – gatunek, od którego odchodzą nawet gatunkowi studio pionierskie w dziedzinie RPG. Wczesnym latem Final Fantasy XVI postawiło w pełni na akcję w czasie rzeczywistym na potrzeby docierania do szerokiego grona odbiorców w Europie i USA. Producent Naoki Yoshida wyjaśnił ten krok w prostych słowach podczas imprezy prasowej, w której wziął udział serwis Digital Trends. „Tworzenie gry z serii Final Fantasy to ogromne przedsięwzięcie, koszty rozwoju mogą sięgać nawet 100 milionów dolarów. Aby odzyskać te koszty, musisz przyciągnąć jak najwięcej graczy. Wielu starszych fanów przyzwyczaiło się do klasycznych odsłon serii Final Fantasy, ale wielu młodszych fanów dorastało, grając w strzelanki z widokiem z pierwszej osoby. Gry takie jak Grand Theft Auto, w których naciskasz przycisk, a coś dzieje się natychmiast… Aby przyciągnąć tę grupę i wprowadzić ją do serii, zdecydowaliśmy się na tę konkretną drogę. Akcja była jedyną słuszną drogą” – powiedział Yoshida. Mimo próby poszukiwania szerszej grupy odbiorców, rezygnując z klasycznego stylu gry, Final Fantasy XVI nadal nie spełniło oczekiwań sprzedażowych Square Enix. Po ostatnim raporcie finansowym, w którym firma zanotowała 79% spadek zysków, prezydent Square Enix, Takashi Kiryu, zauważył, że tytuł nie odnosi sukcesu takiego jak oczekiwano, obwiniając to „powolnym wprowadzeniem” PS5. Baldur’s Gate 3 i Final Fantasy XVI nie są bezpośrednimi porównaniami, jednak komentarze Yoshidy wydają się fałszywe, patrząc na sukcesy obu gier obok siebie. Trudno twierdzić, że nie ma wystarczającego zapotrzebowania na grę turową, która mogłaby uzasadnić budżet AAA, skoro Baldur’s Gate 3 bije obecnie rekordy popularności.
Co to oznacza? Istnieje idealistyczne spojrzenie na te wydarzenia, które sprawi, że gracze czują się nasyceni. Po latach ryzykownych inwestycji w gry usługowe, banalne gry typu battle
Źródło : www.bing.com