20 lat Steam: Przez te lata musieliśmy spróbować wielu różnych rzeczy

20 lat temu na rynku zjawił się Steam, platforma cyfrowej dystrybucji gier. W momencie swojego debiutu w 2003 roku, Steam był mało znanym i kontrowersyjnym narzędziem, które kojarzyło się głównie z FPS-em Half-Life 2. Choć wtedy niewiele osób zdawało sobie sprawę z potencjału tej platformy, to dziś Steam jest nieodłączną częścią świata gamingu.

Od eksperymentu do dominacji

Steam rozpoczęło swoją działalność w 2003 roku jako eksperyment, w którym brało udział od 80 000 do 300 000 uczestników. Dziś platforma może pochwalić się rekordem 33 milionów użytkowników jednocześnie. To więcej niż populacja Wenezueli. Dla wielu graczy Steam stał się nieodłączną częścią ich codzienności.

Konkurencja, tak jak Epic Games Store, nie zdołała zdobyć dużej popularności wobec dominacji Steam. Natomiast platforma Itch.io, oferująca gry niekonkurujące bezpośrednio z Steamem, znalazła swoje miejsce na rynku. Niezaprzeczalne jest, że Steam nie tylko wpływa na rynek gier, ale również przyczynił się do rozwoju firmy Valve, która przekształciła się w ogromne imperium handlowe.

Ewolucja Steam

Początkowo Steam kojarzony był głównie z łatwiejszym sposobem na pobieranie patchy dla gier, jak choćby Counter-Strike. Dokładnie nikt wtedy nie przewidział, jak dynamicznie będzie rozwijać się ta platforma. Obecnie Steam przechodzi kolejne etapy ewolucji, takie jak ustalenie odpowiedniego udziału Valve w zyskach ze sprzedaży gier czy sposób wyświetlania gier bez dużego budżetu marketingowego.

Steam jest również odpowiedzialny za rewolucję w podążaniu za trendami rynku. Jako pierwsza wprowadził system zwrotu gry w ciągu dwóch godzin od zakupu, co miało ogromny wpływ na sposób, w jaki projektowane są gry. Jego wprowadzenie systemu mikropłatności, takich jak lootboxy, do gry Team Fortress 2 spowodowało normalizację tego typu mechaniki w branży. Steam zmienił również podejście do gier z treściami dla dorosłych, co skutkowało zarówno pojawieniem się pornograficznych tytułów, jak i bardziej oryginalnych i kreatywnych produkcji.

Cel Steam

Początkowy cel Steam był prosty – ułatwić deweloperom dotarcie do swojej widowni, a graczom znalezienie gier, które ich interesują. Co jednak ważne, Valve było także otwarte na wszelkie sugestie i opinie, które pochodziły od deweloperów oraz samych graczy. Dziś, po 20 latach, Valve widzi swoje osiągnięcie jako coś, co udało się osiągnąć we współpracy ze społecznością Steam. Tradycyjne wydawanie gier przestało być jedyną drogą do sukcesu dla wielu deweloperów

20 lat Steam to 20 lat rewolucji. Dla wielu osób Steam to oksygen, bez którego trudno sobie wyobrazić świat gamingu. Niemożliwe jest przewidzenie, jak wyglądałby rynek gier bez tej platformy. Jakie są Wasze wspomnienia dotyczące Steam? Czy jest to platforma, która miała wpływ na Waszą przygodę z grami? Podzielcie się swoimi myślami.

W międzyczasie, wszystkiego najlepszego Steam!

Źródło : www.bing.com