Co słyszysz, kiedy piszę „Celuj w niebiosa!”? Jeśli słyszysz w głowie podniesiony, inspirujący głos, jesteś dziwakiem. To jest dziwak ze smakiem. To znaczy, że jesteś fanem Neon White, samozwańczego „dla dziwaków, przez dziwaków” oparty na poziomach speedrunning FPS od Angel Matrix.
Zaprojektowany, by stać się kultowym klasykiem, Neon White pojawił się na początku tego roku i teraz upiększa (w nieskazitelnym stylu) listy GOTY sklepów naszej branży. A jeśli nie, to zacisnę zęby i powiem, że tak. Choć przykro mi to mówić, to z pewnością nie jest dla wszystkich… i myślę, że to jest w porządku.
Neon White to błyskawiczna i na wysokim poziomie hipertechniczna strzelanka ruchowa, z jawnie postaciami z anime, undergroundową estetyką i hardkorową ścieżką dźwiękową kitbash. Jeśli to dostaniesz, naprawdę to dostaniesz, ale właśnie wymieniłem pięć powodów, dla których gracze mogą dać mu starego Simona Cowella. Zgadza się z tym nawet dyrektor gry Ben Esposito.
Zmieniające się gusta w zmieniającej się branży
„Konwencjonalna mądrość mówi, że kiedy mieszasz dwa gatunki z dwiema różnymi publicznościami, twoja sztuka nie przyciąga obu odbiorców, przyciąga tylko ludzi, którzy są w obu” – powiedzieli. „Więc Neon White nie cieszy się największym zainteresowaniem, ale to było częścią projektu od samego początku. Nie jest przeznaczony dla wszystkich, tylko dla dziwaków, którzy kochają media, które są dziwne, niezrównoważone i w 100% prawdziwe. Lub jeśli kiedykolwiek grałeś w mapy CS Surf podczas oglądania Toonami.
Neon White wydawał mi się ukierunkowaną reklamą. Jest szybka, piękna i nieustannie ekscytująca — idealna dla subkulturowych detektywów w ekonomii uwagi. Ma wspólne DNA z kilkoma wybranymi seriami, takimi jak Kingdom Hearts, Sonic Adventure i Jet Set Radio. Są to gry, które wydają się kieszonkowymi wymiarami kultury, z motywami audiowizualnymi tak specyficznymi i wpływowymi, że wciąż pojawiają się w rozwijających się społecznościach artystycznych. Nawet lata po premierze czują się jak przyszłość. „Nazywam to po prostu czynnikiem „to”. Trudno to określić” – powiedział Esposito. „To coś przyszłościowego, ale także nostalgicznego. Coś, co jest wewnętrznie spójne, ale nie wydaje się przesądzone. Jest to wynik tego, że ktoś o określonym guście próbuje osiągnąć określony cel. Dlatego nie można tego uzyskać, kopiując coś, co już istnieje”.
Esposito uważa, że wyjątkowy urok Neon White jest również częścią większego cyklu zmieniających się gustów w nasyconej branży. „Gry są teraz o wiele bardziej wymagające od twojego czasu i uwagi niż 30 lat temu” – powiedzieli. „Gry lifestylowe to niekończąca się gra. Wielkie hity filmowe oparte na fabule są tanie i obfite. Nagle gry z wrażliwością retro zaczynają wydawać się świeże. Neon White zdecydowanie ma tę wrażliwość retro, mimo że nie ma estetyki lo-fi”.
Zamiast zbytnio opierać się na przeszłości, Neon White pcha się w przyszłość, żonglując swoimi inspiracjami, takimi jak niebiańskie widoki El Shaddai: Ascension of the Metatron. Krystaliczne oceany i ciemnoniebieskie niebo wyznaczają ramy twoich pojedynków aż do mety, a architektura Santorini przecina krajobraz, starannie sugerując nowe ścieżki i sekretne miejsca. „Przejrzystość była naszym najważniejszym filarem” — powiedział Esposito. „Wpłynęło to zarówno na styl graficzny, jak i każdy układ w grze. Przestrzeń ujemna była kluczowym narzędziem do kierowania graczami, więc wykorzystaliśmy szeroko otwarte przestrzenie chmur i wody na naszą korzyść w jak największym stopniu. Sprawia, że poziomy wydają się bardziej dzikie, puste i abstrakcyjne, ale dobrze pasują do otoczenia gry”.
Rekord świata w neonach
Jedną ze szczególnie „retro” części gry jest to, jak się czuje. Kiedy poświęcasz swoje karty duszy, by niszczyć demony i przekraczać linie mety, Neon White przywołuje lepkie tarcie związane z poruszaniem się po niestandardowych mapach Source Engine. Jeśli surfowałeś w Counter-Strike: Source lub skakałeś jak króliczek w Garry’s Mod, wiesz, co mam na myśli.
„Ruch Source Engine jest sztywny, dzięki czemu wydaje się czysty i precyzyjny” — powiedział Esposito. „Chcieliśmy odtworzyć ten „industrialny” charakter, a częścią tego jest brak gąbczastego ruchu. Przez squishy rozumiem zautomatyzowane funkcje, takie jak wspinanie się po półkach lub parkour oparty na animacji. Te cechy sprawiają, że czujesz się, jakbyś prowadził postać o wadze i wadze. Surfowanie w Counter-Strike: Source jest dla kontrastu wyjątkowo bezcielesnym doświadczeniem i jest hipnotyzujące. Naszą zasadą dla ruchu było precyzja we wszystkim innym. 100% kontroli w powietrzu, skoki w powietrzu i szybkie przyspieszenie na ziemi” – kontynuowali. „Niektórym graczom na początku się to nie podoba, ponieważ nie wydaje się szybkie. To jednak zgodnie z projektem. Gra nie powinna sprawić, że poczujesz się szybko. To powinno cię nauczyć, jak jechać szybko.
Najwyraźniej to podejście zadziałało, ponieważ Neon White przyciągnął społeczność utalentowanych speedrunnerów. Jednym z nich jest Blaidan, który w chwili pisania tego tekstu był rekordzistą świata w kategorii Level Rush, pokonując każdy główny poziom fabularny w jednym biegu w niecałe 31 minut. (otwiera się w nowej karcie)
Blaidana po raz pierwszy przyciągnęła Neon White jego wersja demonstracyjna — zaczęli wymieniać się czasami ze znajomymi dzięki solidnemu systemowi tabeli liderów. Pomogła też historia z grami na silniku Source. „Surfowałem w CS-a, skakałem po króliczkach, bawiłem się trochę w Portalu 2, a także jestem najlepszym biegaczem w Titanfall 2, który wykorzystuje zmodyfikowaną wersję silnika Source” – powiedzieli. „Największym związkiem, jaki mogę narysować między tymi dwoma, jest„ żwawość ”ruchu gracza. Gracz może zmieniać kierunki co do grosza, a także ma bardzo dużą kontrolę w powietrzu”.
Gdy przelatujesz przez bardziej wyraziste skupiska poziomów, ekscytujące poczucie płynności Neon White jest trwałe, dlatego tak łatwo pasuje do speedrunnerów. „Wymaga twojej uwagi, ale nie utrzymuje jej dłużej niż krótką chwilę, co moim zdaniem jest dobrą równowagą” – powiedział Blaidan. „Tradycyjnie walki z bossami odbywają się na jednej arenie. W Neon White poziom jest areną”.
Ze względu na segmentowy charakter Neon White nie odnotowano żadnych rekordowych oszczędności czasu. To bardziej oddolna kampania członków społeczności mająca na celu znalezienie najszybszych indywidualnych tras, co powoduje stały wzrost ulepszeń. Działa to doskonale z podejściem Angel Matrix do mechaniki gry. „Na jednym z kilku pierwszych poziomów gry znajduje się przedmiot kolekcjonerski, który wydaje się zbyt wysoki, by go dosięgnąć; zwykły skok nawet się nie zbliża. Wtedy masz ten moment eureki: „Och! Mogę użyć bomby, żeby się podnieść” i jest to po prostu satysfakcjonujące, kiedy już to rozgryziesz – wyjaśnia Blaidan. „To sięga jeszcze głębiej. Na innym poziomie wkrótce potem najszybsza trasa polega na użyciu dwóch wzmocnień bomb w tym samym czasie. Wtedy dowiadujesz się, że wzmocnienia bomb mogą się kumulować. W pierwszym rozdziale gra pokazuje nie tylko, że ma ukrytą mechanikę, ale także, że mogą budować na sobie nawzajem, aby zrobić coś jeszcze większego” – kontynuowali.
Pobicie pierwszego rekordu świata przez Blaidana było przełomowym momentem. Skoczyli z trzeciego miejsca z wynikiem 33:31, stając się pierwszym zawodnikiem, który osiągnął czas poniżej 32 minut. „Prowadząc do tego momentu, dwóch graczy wyżej ode mnie, Humps i Azorae, nieustannie biło rekord, który przesuwał dla mnie słupek bramki” – powiedział Blaidan. „Więc w końcu dogonienie ich naprawdę upewniło mnie o moich możliwościach”.
Ale nawet Blaidan nie jest pewien, czy Neon White załamie gatunek, który stanie się głównym nurtem. „Zdecydowanie chciałbym zobaczyć, jak pojawia się coraz więcej gier w stylu speedrun, nie zrozumcie mnie źle” – powiedzieli. „Jednak posiadanie prostych i intuicyjnych schematów sterowania nadal ma dużą wartość. Wyobrażam sobie, że większość zwykłych graczy nie chce musieć uczyć się zestawu skomplikowanych technik, aby poczuć, że mogą grać w grę tak, jak przewidzieli to twórcy. I to jest całkowicie słuszne. Wierzę, że mechanika speedrunningu ma swoje miejsce w przyszłości gier FPS, ale nie będzie wszechogarniająca”.
Niezależnie od tego, czy tworzy nową falę niszowych gier, czy nie, manifest Neon’s White dotyczący przyszłości strzelanek pierwszoosobowych jest przekonujący i, miejmy nadzieję, wpływowy. Potrzebujemy więcej gier z tak inspirującą specyficznością wbudowaną w ich projekt gry, aby przeważyć nad wszystkimi naśladowcami o oczach dolara, którzy próbują rzucić jak najszerszą sieć. Esposito nie ma obecnie żadnych planów rozbudowy świata Neon White, i to całkiem uczciwie, po udowodnieniu tak trudnej kwestii. „Osiągnęliśmy to, co zamierzaliśmy zrobić z Neon White, ale jest tam zdecydowanie większy potencjał. Więc zobaczymy.
Źródło : http://www.bing.com/news/apiclick.aspx?ref=FexRss&aid=&tid=63b08dbfee424a98a8e92f14b6f283d7&url=https%3A%2F%2Fwww.techradar.com%2Ffeatures%2Fneon-white-is-the-best-game-thats-not-for-everyone&c=17552986035915978710&mkt=fr-fr